Woda mineralna – jak wybrać najlepszą dla siebie

woda mineralna - nalewanie z butelki do szklanki

Za oknem upały, zatem chętniej niż zazwyczaj sięgamy po wodę mineralną. Często jednak kupujemy wodę nie zastanawiając się nad jej składem i pochodzeniem. A to błąd.

Dlaczego dostarczanie odpowiedniej ilości wody jest tak ważne?

Właściwe nawodnienie organizmu to podstawa, aby czuć się dobrze i aby zapewnić prawidłowy przebieg wszelkich procesów życiowych, szczególnie w cieplejszych porach roku. Podczas zwykłych codziennych czynności organizm traci wodę w następujących ilościach:

  • poprzez skórę i wraz z oddechem – do 700 ml dziennie,
  • z kałem – 100 g wody,
  • z moczem – 1500 ml,
  • przy poceniu się w zwykłych warunkach – 200 ml.

Wysoka temperatura za oknem, wysiłek fizyczny czy stany chorobowe przebiegające z gorączką lub biegunką powodują, że straty wody są zacznie większe. A kiedy odczuwamy, że chce nam się pić, to jest to pierwszy sygnał odwodnienia organizmu.

Odwodnienie organizmu to stan, w którym dochodzi do utraty wody oraz elektrolitów, które gwarantują prawidłowe funkcjonowanie. Odwodnienie niesie za sobą liczne skutki uboczne takie jak:

  • obniżenie możliwości intelektualnych,
  • chroniczne zmęczenie;
  • obniżenie nastroju;
  • skurcze mięśni;
  • nudności i wymioty;
  • bóle i zawroty głowy;
  • przesuszona skóra;
  • zaparcia;
  • zaburzenia pracy nerek;
  • problemy z ciśnieniem (może doprowadzić do zawału).

Skąd organizm czerpie wodę do prawidłowego funkcjonowania?

W normalnych warunkach należy dostarczać organizmowi ok. 1,5 do 2 litrów płynów dziennie. Najlepsza jest woda mineralna, ale warto pamiętać o tym, że płyny dostarczamy organizmowi także z jedzeniem. Świeże produkty dostarczają dużą ilość wody – truskawki, czereśnie, sałata czy arbuz. Należy zatem po nie sięgnąć, jeśli wypicie zalecanej ilości płynów stanowi problem. Dzieje się tak często u osób starszych, u których mechanizm sygnalizowania pragnienia nie działa już tak sprawnie jak kiedyś. Są też osoby, które po prostu wody nie lubią i zmuszanie się do jej picia jest trudnym codziennym zadaniem.  Co wtedy?

Otóż nawyk picia wody mineralnej jest takim samym odruchem jak każdy inny czyli można go wypracować – to po prostu kwestia przyzwyczajenia. Można to wyraźnie zaobserwować na przykładzie małych dzieci. Cztero-pięciolatki, które piły dotychczas głównie soki, po ich odstawieniu i przejściu na wodę protestują i marudzą przez pierwsze dwa-trzy dni. Po dwóch – trzech tygodniach same proszą o wodę, a kiedy zaproponuje się im sok często odmawiają. U dorosłych proces ten może przebiegać dłużej, ale jest nadzieja na skuteczną zmianą nawyków żywieniowych w tym zakresie.

 

woda mineralna - owoc maliny pływający w wodzie

Jak nauczyć się pić wodę mineralną?

  1. Odnajdź swoją motywację.

Jeśli czujesz, że któreś w wyżej wymienionych objawów dotyczy Ciebie, albo wiesz, że przyjmujesz zbyt mało płynów i nie chcesz doprowadzić do stanu odwodnienia, pomyśl o tym, że ta prosta czynność zapobiega powstawaniu wielu chorobom i powikłaniom zdrowotnym. W dzisiejszym zabieganym świecie, kiedy nie ma czasu na odpoczynek, nie ma go także na chorowanie. Pamiętaj, że brak dostatecznej ilości wody mineralnej jest praktycznie jednoznaczne z obniżonymi możliwościami intelektualnymi, poczuciem znużenia, zmęczeniem i problemami z koncentracją. Tym samym Twoja zdolność do rozwiązywania codziennych problemów spada, a rośnie frustracja i niezadowolenie z własnych osiągnięć. Zaczyna się błędne koło. Więc czas najwyższy je przerwać. Zatem od dziś spróbuj dostarczać organizmowi więcej wody mineralnej, a on odpłaci Ci dobrym samopoczuciem.

  1. Zasada małych kroczków

Od czego zacząć? Od małych kroczków – czyli wypicia jednej szklanki wody mineralnej dziennie przez kilka dni. Wypicie szklanki wody (czyli ok. 200-250 ml) nie zaspokoi dziennego zapotrzebowania na płyny. To fakt. Ale na pewno poprawi nieco sytuację w przypadku ich niedoborów. Poza tym małymi kroczkami dużo łatwiej jest wdrażać w życie trudne zmiany. No i jak zwykle wszystko jest kwestią punktu odniesienia. Wypicie szklanki wody przez kogoś, kto nie pił jej dotychczas wcale i nie jest przyzwyczajony do jej smaku, to przecież mała rewolucja! Zatem do dzieła! Po jakimś czasie zwiększamy ilość szklanek wody wypitych w ciągu dnia do dwóch itd.

  1. Pij wodę w szklance

Albo w ulubionym kubeczku. Choć woda w przezroczystej szklance smakuje chyba lepiej. Chodzi o to, aby łatwiej było kontrolować ilość wypitej wody. Picie wody bezpośrednio z dużej 1,5 litrowej butelki spowoduje mylne wrażenie, że pomimo konsumowania wody, napoju w butelce nie ubywa. Im mniejsza miara (w naszym przypadku szklanka) tym szybciej będzie można zaobserwować postępy.

  1. Podejmij wyzwanie!

Potraktuj naukę picia wody mineralnej jako nowe wyzwanie w życiu. Wyzwanie tym ważniejsze, że służące Twojemu zdrowiu. Pamiętaj, że robisz to dla siebie! Nikt inny nie jest w stanie zapewnić Ci dobrego samopoczucia. Pamiętaj także o tym, że picie właściwej wody mineralnej to łatwy i najlepszy z możliwych sposobów na uzupełnienie brakujących w diecie minerałów. Szybko się denerwujesz i wpadasz w złość z byle powodu? Może powodem jest brak magnezu. Wsłuchaj się w siebie, przeanalizuj własne potrzeby i dobierz właściwą wodę mineralną adekwatną do Twoich potrzeb. Minerały zawarte w wodzie mineralnej są znacznie lepiej przyswajalne niż te w tabletkach. Pomożemy Ci dokonać wyboru – przedstawiając zestawienie wód mineralnych dostępnych w sklepach.

  1. Eksperymentuj!

Woda mineralna może wydawać się mdła i niesmaczna. Odnajdź w swojej kuchni takie dodatki, które dostosują smak wody do Twoich gustów kulinarnych. Na pewno klasykiem jest dodanie do wody cytryny lub limony lub soku z nich wyciśniętego. Można dodać do wody listek mięty lub melisy, które zmienią nieco smak wody, nadadzą jej pewnej szlachetności i zdecydowania. Listki należy wcześniej umyć i lekko zmiażdżyć w palcach przed dodaniem do wody. A może Tobie zasmakują inne zioła dodane do szklanki wody? A może odrobina świeżego imbiru nada wodzie smak, który polubisz? Nie bój się próbować. Eksperymentuj z przyprawami i dodatkami o zdecydowanym smaku i intensywnym aromacie. Wszak ich niewielki dodatek powinien zmienić smak całej szklanki wody. Sprawdzaj dodatki w małej ilości wody, tak, aby w przypadku produktu, który nie przypadnie Ci do gustu wylewając wodę, zmarnować jej jak najmniej.

  1. Odkryj swój smak

Na koniec wreszcie można eksperymentować ze smakiem wód dostępnych w sklepach. Nie każda woda ma smak neutralny czyli nijaki. Są wody, których smak jest bardziej zdecydowany. Wody gazowane także mają swoich zwolenników. Każdy może dobrać wodę do własnych preferencji smakowych. Naprawdę warto kupić kilka rodzajów wody i wybrać taką, która będzie najsmaczniejsza.

Skład wód mineralnych

Dla ułatwienia przedstawiamy zestawienie dostępnych w sklepach wód mineralnych. Porównane zostały parametry 44 wód w zakresie stopnia ich mineralizacji, także w odniesieniu do poszczególnych minerałów, smaku i pochodzenia. Dane pochodzą z etykiet znajdujących się na opakowaniach. Zazwyczaj występują nieznaczne różnice w mineralizacji wód gazowanych i niegazowanych – stąd mogą powstać pewne rozbieżności. W większości przypadków w zestawieniu ujęto parametry wód niegazowanych.

Pobierz plik: Zestawienie informacji o składzie wód mineralnych

 

Wybierając właściwą dla siebie wodę mineralną należy zwrócić uwagę na stopień mineralizacji oraz zawartość poszczególnych składników odżywczych. Dobierając odpowiednią wodę można nie tylko nawodnić organizm, ale także wspomóc leczenie chorób. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na analizę składu wypijanej wody w kontekście faktycznych potrzeb organizmu.

Wody mineralne zawierają:

Magnez – nazywany często królem homeostazy czyli równowagi w organizmie.  Wpływ tego pierwiastka na działanie organizmu jest bardzo szeroki:

  • bierze udział w kurczliwości mięśni, a także w aktywnym transporcie sodu i potasu, dzięki czemu warunkuje pobudliwość tkanki nerwowej, a tym samym wpływa na tkankę mięśniową;
  • jest odpowiedzialny za resyntezę potrzebnych do wysiłku źródeł energii – ATP i fosforanu kreatyny;
  • pomaga w syntezie DNA i jego stabilizacji, zapewnia integralność błon mitochondrium, dzięki czemu procesy oddychania komórkowego zachodzą w odpowiednich warunkach;
  • wpływa na prawidłową pracę mózgu, procesy uczenia się i obniżenie stresu;
  • wspomaga opóźnianie procesów starzenia organizmu;
  • bierze udział w przemianach wszystkich makroskładników – węglowodanów, tłuszczu i białek;
  • wraz z wapniem pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu kostnego – zapewniając prawidłową mineralizację komórek kości i zębów, dzięki czemu wzrasta ich gęstość, odporność na złamania co zapobiega  wystąpieniu osteoporozy w wieku podeszłym. Stymuluje także proces tworzenia kości, jednocześnie uniemożliwiając kalcyfikację (szkodliwe zwapnienie) tkanek miękkich;
  • poprawia wchłanianie potasu, co ochrania mięsień sercowy, przeciwdziała rozwojowi blaszek miażdżycowych i zmniejsza ryzyko rozwinięcia nadciśnienia tętniczego.

Istnieją składniki, które wpływają na absorpcję magnezu. Taniny zawarte w herbacie, białko, laktoza, fityniany (substancje antyodżywcze występujące w produktach zbożowych) oraz błonnik zmniejszają wchłanianie tego pierwiastka. Przeciętna dieta pokrywa zapotrzebowanie na magnez w 2/3, zatem uzupełnianie niedoborów poprzez wypijaną wodę mineralną jest bardzo dobrym pomysłem. Szczególnie, że w wodzie nie występują składniki utrudniające jego wchłanianie.

Uznaje się, że jeśli woda posiada powyżej 50 mg/l magnezu, to jest to już woda o charakterze profilaktyczno-leczniczym i warto po nią sięgnąć w przypadku niedoborów tego pierwiastka.

Wapń – kolejny pierwiastek, którego zazwyczaj brakuje w diecie. Funkcje wapnia w organizmie:

  • funkcja budulcowa kości, zębów, naczyń krwionośnych, włosów i paznokci,
  • regulacja hormonalna (aktywacja hormonów i neurotransmiterów),
  • przewodnictwo nerwowe,
  • regulacja skurczu mięśni (zarówno gładkich, jak i poprzecznie prążkowanych),
  • prawidłowe krzepnięcie krwi,
  • zapewnienie prawidłowej przepuszczalności błon komórkowych,
  • regulacja procesów zapalnych.

Niedobory wapnia związane są nie tyle z jego brakiem w pożywieniu, co z problemami w przyswajaniu pierwiastka. Aby został on wchłonięty potrzebuje odpowiedniej dawki magnezu, fosforu, wit. A, wit. C i wit. D. Oprócz tego, istnieją produkty, które hamują przyswajanie wapnia. Wśród nich wymienić można nadmiar białka zwierzęcego w diecie, kawę, alkohol i inne używki, słodkie napoje czy nadmiar soli. Objawy niedoboru wapnia:

  • nieprawidłowy rozwój – deformacje kości, opóźnione ząbkowanie, wczesna próchnica, opóźnienie chodzenia, płaczliwość, potliwość,
  • łamliwość i zniekształcenia kości,
  • osteoporoza,
  • problemy z uzębieniem,
  • brak apetytu,
  • zaburzenia krzepnięcia,
  • skłonność do alergii,
  • bezsenność i osłabienie,
  • zawroty głowy,
  • problemy z pamięcią,
  • skurcze, drętwienie kończyn,
  • bolesny PMS,
  • zaburzenia metabolizmu prowadzące m. in. do biegunki.

Uzupełniając niedobór wapnia należy wybierać wody mające go w swoim składzie na poziomie min 150 mg/l.

Sód – pierwiastek owiany złą sławą, którego nadmierne spożycie jest dość powszechne i groźne dla zdrowia. Dlatego uważa się, że wybierając wodę należy zwrócić uwagę na zawartość sodu i korzystać z wód, które mają go niewiele. Tymczasem prawda jest taka, że zawartość sodu w wodzie nawet takiej wysokosodowej jest znikoma w porównaniu do ilości sodu spożywanych w wędlinach, pieczywie, mięsie czy innych gotowych produktach spożywczych. Zatem uwagę należy skierować na te właśnie produkty, zamiast na wodę. Za wodę niskosodową uważa się wodę, która zawiera do 200 mg/l sodu. Tymczasem za wody niskosodowe w reklamach uznawane są takie, które mają poniżej 20 mg/l sodu. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, że wody z niską zawartością sodu mają także niską zawartość innych składników mineralnych. Dlatego warto odczarować złą sławę wód zawierających sód w ilości większej niż symboliczna.

Chlorki w postaci anionu chlorkowego  występują w soku żołądkowym w postaci kwasu solnego, a jako chlorek sodu utrzymują właściwe ciśnienie osmotyczne krwi i płynów ustrojowych. Chlorki w wodach współistnieją zazwyczaj z sodem. Nie należy się ich bać.

Siarczany – wpływają korzystnie na proces przemiany materii, na utrzymanie właściwego poziomu cukru we krwi. Mają działanie żółciopędne i poprawiają funkcjonowanie wątroby. Za wodę zawierającą lecznicze ilości siarczanów (SO4) uznaje się takie, w których ich poziom przekracza 250 mg/l. Osoby z wrażliwymi żołądkami i kłopotami z układem pokarmowym powinny ostrożnie pić wody zawierające ponad 600 mg/l siarczynów, gdyż mogą one podrażniać i układ pokarmowy i być powodem biegunek. Jednak wśród wód ujętych w zestawieniu jedynie S.Pellegrino zawiera większe ilości siarczanów.

Żelazo – w postaci dobrze przyswajalnego jonu Fe2+ –  jest zalecane szczególnie przy anemii. Wspomaga także przemianę materii. Jednak znaczące fizjologicznie stężenie jonów żelaza to min 1 mg/l. Wody z taką zawartością żelaza spotykane są bardzo rzadko – w naszym zestawieniu żadna woda nie spełnia tego wymagania.

Jod – pierwiastek, którego brakuje w przeciętnej diecie, a który jest niezwykle istotny w utrzymaniu prawidłowej pracy tarczycy. Istotnie terapeutycznie zawartość jodu w wodzie to powyżej 0,2 mg/l. Tylko nieliczne wody mogą zatem stanowić dobre źródło dla uzupełnienie tego pierwiastka w pożywieniu.

Fluor – pierwiastek w mikro dawkach wspomagający zęby i zapobiegający próchnicy. Jednak z uwagi na jego powszechną obecność w pożywieniu, nie jest zalecane uzupełnianie tego pierwiastka. Fluor w dużych ilościach jest szdoliwy. Osoby unikające past do zębów z fluorem, nie powinny także pić wody zawierającej ten minerał. Jeśli w wodzie znajduje się więcej niż 1 mg/l fluorków (dopuszczalna wielkość do 5 mg/l), woda taka powinna być specjalnie oznakowana. W zestawieniu nie występują takie wody.

Wodorowęglany (HCO3) –  to bardzo cenny składnik wód, ma działanie alkalizujące, wpływa na równowagę kwasowo-zasadową, normuje także poziom cukru we krwi. Zalecane w nadkwasocie, gdyż neutralizują kwasy żołądkowe, a także kwas mlekowy (po dużym wysiłku). Duże ilości wodorowęglanów tj. powyżej 600 mg/l nie są zalecane dla osób z niedokwasotą.

Krzem – w postaci krzemionki (SiO2) oraz kwasu metakrzemowego (H2SiO3) – wpływa na skórę, włosy i paznokcie, chrząstkę stawową, oczy kości. Niedobór krzemu jest dość powszechny – a sprzyja mu gotowanie w aluminiowych naczyniach, nadmierne spożycie magnezu, potasu, chromu, witaminy B2, B5, B6. Dlatego warto sięgać po wody, które będą uzupełniały niedobory pokarmowe tego pierwiastka. Szczególnie, że wody zawierające krzem są jednym z podstawowych produktów spożywczych, obok zielonych warzyw, zawierających krzem.

Na koniec jeszcze jedna uwaga – większość wód mineralnych dostępna jest w plastikowych butelkach, które ze względu na mikrocząstki plastiku, które przedostają się do wody oraz z uwagi na ochronę środowiska nie są polecane.

Jak Ci się podobało?
Ale super!
0
Fajnie
0
Jest OK
0
Nic nadzwyczajnego
0
Nuda
0
Przewiń do góry