Mikroelementy – mangan

mangan - płatki owsiane jako dobre jego źródło

Mangan jest pierwiastkiem śladowym, który wchodzi w skład wielu tkanek organizmu oraz bierze udział w różnych procesach w nim zachodzących. Jest jednym z wielu niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania mikroelementów, które powinny wchodzić w skład codziennej diety.

Wpływ manganu na funkcjonowanie organizmu

Mangan w największych ilościach można znaleźć w wątrobie, mózgu, nerkach i trzustce, co wiąże się z funkcjami jakie pełni w organizmie. Odpowiada za poprawne funkcjonowanie układu nerwowego. Dzięki manganowi skóra, włosy i paznokcie wyglądają lepiej i są zdrowe. Mają na to wpływ m.in. antyutleniające właściwości tego pierwiastka i jego walka z wolnymi rodnikami. Poza tym mangan jest niezbędny do budowania mocnych kości, w których również znajdują się jego pewne ilości. Jest składnikiem enzymów odpowiadających za prawidłowe trawienie i wchłanianie składników pokarmowych oraz ułatwia wchłanianie i magazynowanie żelaza. Ponadto mangan wpływa na libido, sprawność seksualną oraz płodność.

Niedobory manganu

Niedobór manganu niekorzystnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego. Podejrzewa się, że może przyczyniać się do występowania padaczki. Z pewnością zbyt niski poziom manganu powoduje powstawanie wad kości oraz obniża sprawność seksualną oraz płodność. Objawami niedoboru manganu jest nieprawidłowa mineralizacja i deformacja kości, zahamowanie wzrostu u dzieci i młodzieży, bóle stawów. Warto zaznaczyć też, że niski poziom tego pierwiastka przyczynia się do rozwoju osteoporozy. Innymi symptomami, które mogą świadczyć o małej ilości manganu w organizmie są szmery w uszach, pogorszenie słuchu, zmęczenie, stany niepokoju, sucha skóra, łamliwe paznokcie, wypadające włosy. Niedobór jest szczególnie szkodliwy dla kobiet ciężarnych, ponieważ może powodować uszkodzenie błędnika u płodu. Przyjmowanie doustnych środków antykoncepcyjnych hamuje wchłaniane manganu i może doprowadzić do jego niedoboru.

Mangan – nadmiar

Nadmiar manganu w organizmie jest na bieżąco wydalany z kałem, dlatego w praktyce nie można doprowadzić do takiej sytuacji przez jego zbyt wysokie spożycie. Odnotowuje się jednak przypadki nadmiaru manganu, ale związane one są z kontaktem z pyłem lub dymem zawierającym ten pierwiastek. W takich przypadkach dochodzi do zaburzeń w funkcjonowaniu układu nerwowego, drżenia kończyn, kłopoty z chodzeniem, zaburzenia psychiczne, zmęczenie, bezsenność, halucynacje. Nadmiar manganu wpływa też niekorzystnie na funkcjonowanie narządów, w których jest go najwięcej, czyli wątroby i tarczycy. Według naukowców z Uniwersytetu w Montrealu nadmiar manganu może przyczynić się do obniżonego IQ, ale dotyczy to tylko manganu spożytego jako składnik wody. Badania dotyczące wpływu manganu na IQ nie potwierdziły takiego działania w przypadku nadmiaru tego pierwiastka pochodzącego z żywności. Uważa się, że mangan w wodzie i ten z pożywienia są metabolizowane w różny sposób, dlatego nie należy przez dłuższy czas pić wody o wysokiej zawartości manganu.

Najlepsze źródła manganu pochodzącego z pożywienia to:

  • płatki owsiane
  • produkty zbożowe z pełnego ziarna
  • goździki
Mangan - gożdziki jako dobre jego źródło pokarmowe
Goździki jako źródło pokarmowe manganu.
  • suche nasiona roślin strączkowych (głównie fasola biała)
  • owoce morza
  • kasza gryczana, brązowy ryż
  • tofu
  • orzechy piniowe, laskowe, włoskie
  • pietruszka, szpinak, jarmuż, buraki, kalafior
  • morele, żurawina, ananas
  • kakao, gorzka czekolada.

Bibliografia:

http://adamed.expert/mangan-wazny-skladnik-diety/

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/mangan-a-zdrowie-jakie-funkcje-w-organizmie-pelni-mangan_34971.html

http://www.witaminy-mineraly.choroby.biz/niedobor+manganu

Jak Ci się podobało?
Ale super!
0
Fajnie
0
Jest OK
0
Nic nadzwyczajnego
0
Nuda
0
Przewiń do góry