Karob – czy lepszy od kakao?

karob strąki

Karob to sproszkowane strąki chleba świętojańskiego, czyli drzewa rosnącego w basenie Morza Śródziemnego i Azji (zwanego także szarańczynem). Dawniej owoce tego drzewa nie były traktowane jako wartościowe produkty żywnościowe. Pełniły głównie rolę pastewną co na szczęście zaczęło się zmieniać. Wyglądem strąki przypominają  popularny w kuchni polskiej bób, jednak diametralnie różnią się od innych strączkowych składem oraz smakiem. Po sproszkowaniu łatwo je pomylić z jaśniejszą wersją kakao i między innymi dlatego coraz częściej stanowi on jego substytut.

Karob - Drzewo chleba świętojańskiego
Drzewo chleba świętojańskiegokarob

Karob właściwości odżywcze

Mączka chleba świętojańskiego bogata jest w mikroelementy. Magnez wspomaga pracę układu nerwowego, sercowego oraz mięśniowego, dlatego karob popularny jest wśród sportowców. Wapń oraz fosfor warunkują prawidłowy rozwój szkieletu kostnego, jego gęstość i wytrzymałość. Obecność żelaza zapewnia optymalne funkcjonowanie krwinek czerwonych i zapobiega anemii.

Garbniki (taniny) zawarte w strąkach są silnymi przeciwutleniaczami, hamującymi m.in. utlenianie lipidów. Znane są także przesłanki mówiące o ich inhibitorowym działaniu na namnażanie wirusa HIV. Warto wspomnieć, że ich zawartość w mączce jest wyższa niż w innych warzywach czy owocach. Z powodzeniem można także za pomocą dodatku karobu leczyć biegunki, występujące u dzieci.

Polifenole i błonnik obniżają poziom cholesterolu, więc karob może być stosowany jako element w dietoterapii chorób przebiegających z zaburzonym profilem lipidowym. Wystarczą już 3 łyżeczki karobu dziennie, aby zauważyć poprawę badań biochemicznych krwi.

Mąka karobowa vs kakao (100g)

 

 KarobKakao
Wartość energetyczna [kcal]222228
Białko [g]4.6219.6
Węglowodany [g]88.957.9
Tłuszcz [g]0.6513.7
Błonnik [g]39.833.2
Wapń [mg]348128
Żelazo [mg]2.9413.9
Magnez [mg]54499
Fosfor [mg]79734
Potas [mg]8271524
Kwas foliowy [DFE]2932
Witamina A [ IU]140

http://nutritiondata.self.com/

Karob czy kakao?

Mimo przewagi kakao nad drzewem świętego Jana pod względem zawartości magnezu, potasu i żelaza, strąki szarańczyna w pełni zasługują na miano żywności superfoods, jaką ostatnio zostały okrzyknięte.

karob i kakao porównanie
Kakao vs karob
fot. F_A

Przede wszystkim karob ma zdecydowanie mniejsze właściwości alergizujące i podrażniające przewód pokarmowy – jest niejako „delikatniejszy” niż kakao. Dodatkowo pozbawiony jest substancji działających pobudzająco na układ nerwowy – teobrominy i kofeiny. Jest więc bezpieczny dla kobiet w ciąży i karmiących, a rodzice małych dzieci nie muszą się obawiać, że ich pociechy staną się bardziej rozbiegane po spożyciu zdrowych, karobowych łakoci. Na braku kofeiny skorzystają także nadciśnieniowcy. Mączka chleba świętojańskiego nie spowoduje u nich wzrostu ciśnienia krwi (czasem może być to obserwowane po spożyciu dużej ilości kakao lub gorzkiej czekolady).

Jeśli chodzi o samo zastosowanie tego brązowego proszku, to jego naturalnie słodki posmak pozwala wyeliminować dodatek cukru czy czekolady do wielu dań, np. deserów i wypieków. Nie można powiedzieć tego o kakao, które charakteryzuje się pewną goryczką, co pociąga za sobą konieczność zastosowania słodzika w potrawach, w których kakao jest użyte.

Jednoznaczna odpowiedź na pytanie co jest lepsze karob czy kakao jest dość trudna. Oba te produkty zawierają składniki, które powinny znaleźć się w zdrowej i zbilansowanej diecie. Jednocześnie dzięki temu osoby, które z różnych powodów nie mogą spożywać kakao spokojnie mogą je zastąpić właśnie proszkiem ze strąków szarańczyn.

 

Bibliografia:

Borkowski B., Milkowska K. (1997)Garbniki, tanoidy i związki pokrewne. Właściwości biologiczne i farmakologiczne. Herba Polonica, 43 (3), s.233-252

Shigenori Kumazawa S. ,Taniguchi K. I wsp (2002): Antioxidant Activity of Polyphenols in Carob Pods. J. Agric. Food Chem., 2002, 50 (2), pp 373–377

Wursch, P. (1979): Influence of tannin-rich carob pod fiber on the cholesterol metabolism in the rat

Zunft  i wsp. (2001): Carob pulp preparation for treatment of hypercholesterolemia. Advances in Therapy, vol.18 (5), s. 230-236

Jak Ci się podobało?
Ale super!
0
Fajnie
0
Jest OK
0
Nic nadzwyczajnego
0
Nuda
0
Przewiń do góry