Buraki – cud polskiej ziemi

buraki

Spośród wielu odmian buraka najpopularniejsze są bulwiaste, czyli ćwikłowe, pastewne i cukrowe. Buraki cukrowe wykorzystywane są do produkcji cukru, pastewne jako pasza dla zwierząt, a ćwikłowe są powszechnie występującym w Polsce warzywem jadanym przez ludzi. Buraki mają charakterystyczny kolor i słodki smak. Można je jeść oddzielnie – ugotowane lub upieczone, ale również stanowią element wielu dań, takich jak zupy, kotlety, sałatki, a nawet soków i ciast. Z buraka ćwikłowego korzysta się również w produkcji betacyjanin, czyli naturalnych barwników, które wykazują działanie przeciwutleniające i przeciwnowotworowe.

Wartości odżywcze buraków

Buraki są bogate w wiele minerałów. Szczególnie w potas, sód i fosfor. Są niskokaloryczne, 100 g buraków zawiera jedynie 38 kcal. Buraki są również źródłem błonnika, zawierają ok. 0,9-1,1 g/na 100g.

Zawartość wybranych składników odżywczych w burakach (mg/100 g produktu)

Składnik odżywczyZawartość w mg
potas321-350 mg
sód73-100 mg
fosfor30-66 mg
kwas szczawiowy30-40 mg
wapń27-30 mg
witamina C8,0-13,0 mg
magnez1,4 mg
żelazo0,7-1,0 mg
mangan05,-1,4 mg
kobalt0,5-0,9 mg
chlor0,35 mg
cynk0,28-0,9 mg
Liście buraków
Liście buraków – na wiosnę przyrządza się z nich pyszną botwinkę i chłodnik.

Właściwości zdrowotne buraków

Buraki mają niezwykle wiele właściwości prozdrowotnych. Powinny być uwzględnione w diecie każdego człowieka, ponieważ:

  • korzystnie wpływają na układ krążenia – oczyszczają krew, wzmacniają serce, poprawiają krążenie, obniżają ciśnienie,
  • obniżają poziom cholesterolu,
  • wykazują działanie przeciwutleniające i przeciwnowotworowe,
  • przyspieszają metabolizm,
  • ułatwiają pozbywanie się toksyn z organizmu,
  • działają zasadotwórczo, zatem zalecane są na zakwaszenie organizmu,
  • zwiększają odporność, pomagają w walce w drobnoustrojami,
  • korzystnie wpływają na wątrobę, pobudzają wydalanie żółci,
  • nawilżają jelita,
  • mają działanie uspokajające,
  • dbają o prawidłową menstruację,
  • łagodzą kaca,
  • pomagają w zaparciach.

W przypadku pojawienia się pierwszych objawów infekcji, warto pić sok z buraków lub uwzględnić je w posiłkach. Pomagają bowiem zwalczać wirusy i bakterie oraz łagodzą objawy, takie jak kaszel czy katar. Spożywanie buraków zalecane jest również w przypadku poważniejszych schorzeń. Powinny na stałe zagościć w diecie anemików, nadciśnieniowców i osób z innymi chorobami układu krążenia. Ze względu na zdolność do regulacji gospodarki hormonalnej, warto by pojawiały się na talerzu kobiet przechodzących menopauzę, złagodzone zostaną wtedy typowe objawy, takie jak uderzenia gorąca czy wahania nastrojów. Kobiety właściwie powinny zaprzyjaźnić się z burakami na całe życie, ponieważ łagodzą też zespół napięcia przedmiesiączkowego. Oprócz wartości leczniczych, warto również docenić buraki w zakresie profilaktycznym. Warzywa te zawierają dużo przeciwutleniaczy, które działają przeciwnowotworowo. Poza tym, jedzenie ich dobrze wpływa na wygląd, ponieważ poprawiają stan skóry, włosów i paznokci.

Młode buraki – BOTWINA

Młode liście i korzenie buraka ćwikłowego pojawiające się w okresie wiosenno-letnim na stoiskach warzywnych to botwina. Mimo że nadają się do spożywania w formie surowej, a czasem są elementem różnych potraw (np. sałatek), to jednak najczęściej służą do przygotowania zupy – botwinki. Botwina jest dobrym źródłem błonnika, pektyn, antyoksydantów, żelaza, wapnia, wit. A i wit. C. Wykazuje właściwości odtruwające i odkwaszające. Pomaga również zwiększyć odporność, poprawić nastrój i zadbać o skórę. Jest lekkostrawna. Do wad botwiny należy natomiast spora zawartość szczawianów, powinny więc uważać na nią osoby z kamicą nerkową.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/botwina-pobudza-apetyt-odkwasza-organizm-i-koi-nerwy_37011.html

http://www.ekologia.pl/styl-zycia/zdrowa-zywnosc/botwinka-nie-jedno-ma-imie,20635.html

Buraki – przeciwwskazania

Buraki mają wysoki indeks glikemiczny, zatem muszą być ostrożnie spożywane przez osoby chore na cukrzycę. Liście buraka są bogate w kwas szczawiowy, nadmiar ich w diecie może spowolnić metabolizm wapnia.

 

Bibliografia:

Paul Pitchford, Odżywianie dla zdrowia – tradycje wschodnie i nowoczesna wiedza o żywieniu. Galaktyka 2008, 2009, 2010, s. 601

Elżbieta Klewicka, Betacyjaniny – biodostępność i biologiczna aktywności. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2012, 2 (81), 5-21

http://ekotarg.pl/artykul/zawartosc_witamin_i_pierwiastkow_buraka_czerwone_,91 (14.07.2016 r.)

http://www.odzywianie.info.pl/przydatne-informacje/artykuly/art,buraki-kalorie-wartosci-odzywcze-i-ciekawostki.html (14.07.2016 r.)

http://www.zielarka.waw.pl/buraki/ (14.07.2016 r.)

https://portal.abczdrowie.pl/burak (14.07.2016 r.)

Jak Ci się podobało?
Ale super!
0
Fajnie
0
Jest OK
0
Nic nadzwyczajnego
0
Nuda
0
Przewiń do góry