Jabłka – owoc niedoceniony

jabłka

Jabłka to jedne z najczęściej spożywanych owoców w Polsce. W naszym kraju uprawia się wiele odmian, które różnią się pomiędzy sobą między innymi właściwościami smakowymi oraz wartością odżywczą.

Jabłka – wartości odżywcze

W składzie jabłek występuje wiele substancji odżywczych, takich jak karotenoidy, związki fenolowe i witaminy – głównie witamina A, witaminy z grupy B, witamina C, E oraz kwas foliowy. Spośród składników mineralnych w owocach tych znajduje się potas, fosfor, magnez, żelazo, wapń oraz krzem.

Niewątpliwą zaletą jabłek jest to, że posiadają dużą wartość odżywczą, a ponadto w sprzedaży są dostępne przez cały rok. Zawarte w nich kwasy obniżają pH moczu, przez co zwiększają wydalanie szczawianów i zmniejszają ryzyko tworzenia się kamieni nerkowych. Substancje pektynowe znajdujące się w jabłkach wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu oraz usuwają toksyny z organizmu, np. metale ciężkie. Węglowodany z jabłek powoli podnoszą stężenie glukozy we krwi i przez dłuższy czas utrzymują ją na stałym poziomie, dzięki czemu niwelują chęć podjadania. W swoim składzie jabłka zawierają również bioaktywne substancje o charakterze przeciwutleniającym. Wśród najważniejszych wyróżnia się kwas L-askorbinowy oraz polifenole – flawonole i antocyjany. Związki te pomagają zapobiegać chorobom serca i układu krwionośnego, a także nowotworom. Mimo, że zawartość tych związków w jabłkach nie jest duża, to jednak ze względu na znaczny udział tych owoców w diecie Polaków, stanowią one ich główne źródło. Znajdujący się w jabłkach błonnik pokarmowy wspomaga profilaktykę wielu chorób cywilizacyjnych, takich jak miażdżyca, cukrzyca, choroby układu sercowo-naczyniowego oraz nowotwory. Regularne spożywanie jabłek pomaga w zmniejszyć ryzyko rozwoju raka jelita grubego, a ponadto reguluje perystaltykę jelit.

Jabłka są doskonałe dla osób odchudzających się. Na długo zapewniają uczucie sytości, a do tego dostarczają niewielu kalorii, jedynie ok. 50kcal w 100g. Jabłka najlepiej spożywać surowe, w takiej postaci posiadają najwyższą wartość odżywczą. Jednak w niektórych przypadkach zaleca się spożywanie owoców poddanych obróbce termicznej. Jabłko gotowane, bez skórki lub mus jabłkowy doskonale sprawdzają się przy biegunkach. Jednak ze spożywaniem jabłek nie wolno przesadzać. Zbyt duża ilość w diecie tych owoców może powodować bóle brzucha i wzdęcia. W takiej sytuacji powinno się ograniczyć ich spożywanie do ok. 1-3 sztuk dziennie.

Jabłka wykazują dosyć silne właściwości alergizujące. Alergia na ten owoc jest dosyć częsta. Wielokrotnie towarzyszy jej również nadwrażliwość na marchew lub seler. Alergia na jabłka często przebiega bezobjawowo i wówczas jedynym przejawem alergii jest obecność we krwi swoistych przeciwciał, czasami pojawiają się dodatkowe problemy skórne.

Jabłka – zastosowanie

W kuchni jabłka można wykorzystać na wiele sposobów. Można dodać je do ciast i wielu deserów, np. naleśników, tart czy też placków. Są doskonałym składnikiem zup, farszów, pieczeni, zapiekanek, sosów oraz bigosów. Jabłka mogą również stanowić dodatek do koktajli i kompotów.

Piśmiennictwo

  1. Adamczyk M., Rembiałkowska E.: Porównanie wybranych wyróżników jakościowych jabłek z produkcji ekologicznej i konwencjonalnej, Żywność, 2005, 2(43)Supl., 9-21
  2. Kiczorowska B., Kiczorowski P., Bochniarz A.: Skład chemiczny skórki i miąższu jabłek odmian jonica i szampion wyprodukowanych w sadach województwa lubelskiego, Acta Agrophysica, 2006, 8(2), 375-383
  3. Krośniak M., Piotrowska A., Błaszczyk J.: Potencjał antyoksydacyjny oraz kwasowość w zależności od odmiany i zastosowanej podkładki w jabłkach z okolic Krakowa, Bromat. Chem. Toksykol., 2009, XLII, 3, 904-909
  4. Pyryt B., Wrześniak M.: Ocena jakości wybranych odmian jabłek deserowych dostępnych w sprzedaży detalicznej, Bromat. Chem. Toksykol., 2011, XLIV, 3, 934-938
  5. Trzcińska M., Wilk M.: Alergizujące właściwości jabłek – podstawy molekularne, czynniki wpływające na poziom alergenów. Nauka Przyr. Technol., 2015, 9(3)
  6. Wikiera A., Mika M.: Budowa i właściwości pektyn, Postępy Biochemii, 2013, 59(1), 89-94
Jak Ci się podobało?
Ale super!
0
Fajnie
0
Jest OK
0
Nic nadzwyczajnego
0
Nuda
0
Przewiń do góry