Olej rzepakowy – złoto północy

olej rzepakowy ppowstaje z rzepaku

Przez wiele lat, popularne było błędne przekonanie, że aby skutecznie schudnąć, należy wyeliminować z codziennego jadłospisu wszystkie źródła tłuszczów. Stąd też powodzenie produktów typu light, znajdujących się w lodówce każdej odchudzającej się osoby. Obecnie podkreśla się wagę olejów roślinnych, które stanowią cenny składnik, odpowiednio zbilansowanej diety. Nie należy z nich rezygnować. To dzięki nim, można cieszyć się zdrowym i silnym ciałem, lśniącymi włosami i nienaganną cerą. Najbogatsze źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych znajduje się w oleju rzepakowym.

Olej rzepakowy jeszcze parę lat temu, owiany był złą sławą. Wszystko z powodu kwasu erukowego, który występował w nim w dużej ilości z uwagi na odmiany, jakie były wówczas uprawiane. Na szczęście, to już przeszłość. Obecnie olej rzepakowy, nazywany „złotem północy” wolny jest od szkodliwych substancji. Bez obaw można go włączyć do codziennej diety. Pod wieloma względami olej rzepakowy, przewyższa oliwę z oliwek, która w powszechnej świadomości figuruje, jako najlepsze źródło tłuszczu. Doskonały skład i proporcje zawartych w nim nienasyconych kwasów tłuszczowych powodują, że znajduję się on na samym szczycie listy, najzdrowszych olejów roślinnych.

Co kryje w sobie olej rzepakowy?

Oliwa z oliwek posiada dziesięciokrotnie mniej cennych kwasów omega – 3, niż olej rzepakowy. „Złoto północy” wyróżnia także bogactwo kwasów omega-6, które również mają niebagatelny wpływ na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Nie tylko samo występowanie dużej ilości nienasyconych kwasów ma znaczenie. Ważne są także ich odpowiednie proporcje, które w oleju rzepakowym są bardzo dobre. Stosunek omega-6 do omega -3 wynosi około 2:1. Dla porównania w oliwie z oliwek relacja ta wynosi 9:1, a w oleju słonecznikowym około 136:1. Dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości kwasów nienasyconych jest niezwykle ważne, ponieważ nie potrafi on sam ich wytworzyć. Należy więc dbać o odpowiednio zbilansowaną dietę, bogatą zarówno w omega -6 jak i omega-3. Nienasycone kwasy tłuszczowe minimalizują ryzyko chorób serca, układu krążenia, występowania nowotworów i cukrzycy. Wspierają również pracę mózgu i oczu. Spożywając regularnie olej rzepakowy, dostarczamy organizmowi bezcenne witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – A, K i E. Ta ostatnia, nazywana witaminą młodości, stanowi silny antyoksydant, który wymiata z organizmu wolne rodniki, chroniąc go tym samym przed chorobami cywilizacyjnymi. Pozytywnie wpływa również na nasz wygląd – sprawia, że skóra i włosy są w lepszej kondycji. Ponadto, dzięki zawartości w oleju rzepakowym kwasu oleinowego (omega-9), regulujemy zawartość złego cholesterolu (LDL). „Złoto północy” zawiera tylko 7% niekorzystnych nasyconych kwasów tłuszczowych, podczas gdy oliwa z oliwek ma ich aż dwukrotnie więcej! W dodatku olej rzepakowy jest powszechnie dostępny i niedrogi.

Jak stosować olej rzepakowy by w pełni wykorzystywać jego potencjał?

Przede wszystkim należy używać oleju nierafinowanego (tłoczonego na zimno), gdyż poddanie go procesom rafinacji (tłoczenie na ciepło) pozbawia go większości cennych właściwości.. Olej rzepakowy sprawdzi się zarówno do sałatek jak i do krótkiego smażenia najlepiej na tzw. emulsji wodno-tłuszczowej, kiedy do łyżki oleju dodajemy łyżkę wody – wtedy temperatura oleju nie podniesie się tak bardzo, a tym samym nie wytworzą się szkodliwe związki trans. Jego dodatkową zaletą jest stabilność – olej rzepakowy długo utrzymuje świeżość i jest odporny na jełczenie. Odpowiada za to duża ilość witaminy E, która skutecznie chroni olej przed zepsuciem.

Na koniec ciekawostka: do wyprodukowania 1 litra oleju rzepakowego potrzeba 3 kg nasion rzepaku.

Jak Ci się podobało?
Ale super!
0
Fajnie
0
Jest OK
0
Nic nadzwyczajnego
0
Nuda
0
Przewiń do góry