Napoje roślinne – sojowe i ryżowe

napoje roślinne - szklanka mleka sojowego

Napoje roślinne, zwane też czasami mlekiem roślinnym zdobywają coraz większą popularność. Obecnie można je kupić w każdym większym sklepie spożywczym czy nawet drogerii posiadającej dział ze zdrową żywnością.

Najczęściej stosowane są napoje sojowe i ryżowe, choć napoje takie uzyskuje się również z owsa, kokosa, migdałów, orzechów laskowych i orzechów nerkowca czy orkiszu.  To, co łączy te produkty to fakt, że stanowią dobrą alternatywę mleka krowiego u osób z nietolerancją laktozy, alergią na białka mleka krowiego, wegan i wegetarian.

Mleko sojowe

Mleko sojowe jest najbardziej odżywczym spośród tego typu napojów. Odznacza się kremową, dość gęstą konsystencją i najwyższą zawartością białka, bo około 2,5 – 3 g w 100 ml. W porównaniu z mlekiem krowim zawiera mniej tłuszczu, brak w nim kwasów tłuszczowych nasyconych oraz co typowe dla tej grupy produktów jest całkowicie pozbawione cholesterolu i laktozy. Z tego względu można je polecić osobom z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi i nietolerujących (z różnych względów) mleka krowiego. Napoje sojowe zawierają również około 10 mg/ 100g izoflawonów czyli związków zaliczanych do grupy fitoestrogenów. Jak pokazują badania naukowe fitoestrogeny mogą być pomocne u kobiet w okresie menopauzy borykających się z przykrymi objawami klimakterium lub zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób sercowo – naczyniowych, osteoporozy czy nowotworów hormonozależnych. Białko sojowe jest alergenem, zaleca się więc ostrożność z wprowadzaniem go do diety osób z alergią na mleko krowie gdyż często te dwa typy alergii współistnieją ze sobą.

Mleko ryżowe

Mleko ryżowe jest uważane za najmniej alergizujące wśród dostępnych napojów roślinnych. Ma bardziej wodnistą konsystencję, mniej białka a więcej węglowodanów w swym składzie w porównaniu z napojami sojowymi. Odznacza się naturalnie słodkim smakiem. Ma wysoki indeks glikemiczny dlatego nie może być stosowany przez diabetyków i osoby z insulinoopornością.

Źródła naukowe podają, że ze względu na możliwość wysokiej zawartości arsenu w napojach ryżowych produkowanych przemysłowo nie powinny ich spożywać dzieci do 5 roku życia.

Napoje sojowe i ryżowe mogą być spożywane zarówno na zimno jak i po podgrzaniu. Można je stosować do potraw tradycyjnie przygotowywanych na mleku krowim jak koktajle, budynie, owsianki, naleśniki, placki, itp. Jeśli do celów kulinarnych wymagane jest ugotowanie napoju sojowego to zaleca się, aby ten proces nie trwał dłużej niż 20 – 30 minut. Pozwoli to na zachowanie wartości odżywczej tego produktu na wysokim poziomie. Napoje sojowe mogą ważyć się pod wpływem kwaśnego odczynu kawy, lepiej więc do jej zabielania używać innego rodzaju mleka roślinnego.

Przy zakupie warto zwrócić uwagę na dodatek cukru lub innych substancji słodzących, a co za tym idzie zawartość cukrów prostych w napoju. Najwyższą zawartością dodanego cukru odznaczają się napoje smakowe np. waniliowe lub czekoladowe. W napojach takich dodatek cukru może wynosić nawet 15,2 g , co w przeliczeniu daje nam 3 łyżeczki cukru w 1 szklance. Warto również szukać na opakowaniu informacji o dodatku wapnia, witamin z grup B oraz witaminy D.

Źródła:

  1. A. Orhevba (2011). The Effects of Cooking Time on the Nutritional Parameters of Soya Milk.American Journal of Food Technology, 6: 298-305. Dostęp on-line z http://scialert.net/abstract/?doi=ajft.2011.298.305
  2. Prescha A, Biernat J. (2008) Wpływ fitoestrogenów pokarmowych na organizm człowieka. Cz. II Przeciwdziałanie skutkom menopauzy oraz działanie przeciwnowotworowe. Bromat. Chem. Toksykol. XLI,4: 941 – 948. Dostęp on-line z www.scholar.google.pl
  3. Małaczyńska, T. (2015). Leczenie dietetyczne dzieci z alergią na białka mleka krowiego.Alergia Astma Immunologia, 20(1). Dostęp on-line: www.scholar.google.pl
Jak Ci się podobało?
Ale super!
0
Fajnie
0
Jest OK
0
Nic nadzwyczajnego
0
Nuda
0
Przewiń do góry