sobota , 23 Wrzesień 2017

Tofu i miso

Soja, jedna z najpopularniejszych na świecie roślin strączkowych jest przetwarzana na różne sposoby. Daje to możliwość zachowania i wykorzystania jej właściwości w dowolny sposób. Na rynku można znaleźć wiele produktów sojowych, ale dzisiaj skupimy się na tofu i miso.

Uprawa soi

Soja była uprawiana już 4 tysiące lat temu w Chinach. Obecnie jej największe uprawy znajdują się w Stanach Zjednoczonych. Ceniona na całym świecie jako źródło białka i minerałów jest spożywana szczególnie często przez osoby rezygnujące z konsumpcji mięsa.

Produkty sojowe – tofu

Najpopularniejszym produktem sojowym w kuchni orientalnej jest tofu, który często stosowany jest przez wegetarian jako zamiennik mięsa. Serek tofu jest dostępny w dwóch wariantach. Wersja naturalna, tzw. twarda, którą można kroić. Produkcja tofu twardego przypomina przygotowywanie twarogu, ponieważ białko soi jest prasowane w odpowiednich formach a nadmiar wody jest usuwany.

Inna wersja, to tofu zwane jedwabistym lub kremowym, w konsystencji przypominające jogurt lub serek homogenizowany. Substancję powodującą koagulację mleczka sojowego miesza się z mleczkiem gęstym i zostawia do zastygnięcia.

Właściwości zdrowotne tofu

Właściwości zdrowotne tofu były znane i wykorzystywane już kilka tysięcy lat temu. Serek sojowy jest niskokaloryczne i zawiera łatwo przyswajalne aminokwasy. W jego skład wchodzą głównie nienasycone tłuszcze roślinne, które zapobiegają odkładaniu się złogów cholesterolowych. Poza tym, to doskonałe źródło wapnia, witamin z grupy E i B oraz soli mineralnych. Szczególnie polecne jest wegetarianom jako alternatywne źródło białka, osobom z wysokim poziomem cholesterolu, ponieważ pomaga obniżyć poziom „złego” cholesterolu, osobom starszym i mającym problemy z pamięcią ze względu na wysoką zawartość lecytyny, chorym na osteoporozę i dzieciom w okresie wzrostu z powodu wysokiej ilość łatwo przyswajalnego białka oraz cukrzykom, ponieważ tofu ma niski indeks glikemiczny.

Tofu w kuchni

Serek sojowy jest produktem uniwersalnym, można go wykorzystać w kuchni na wiele sposobów. Oczywiście jest idealnym dodatkiem do dań orientalnych, ale równie dobrze nadaje się jako baza farszu do pierogów lub naleśników. Serek tofu można usmażyć w panierce albo grillować. Świetnie nadaje się do przyrządzania past kanapkowych, jak i deserów.

Produkty sojowe – miso

Miso, czyli pasta z fermentowanej soi często nazywana jest „pastą długowieczności”. Jest  tradycyjnie używana w kuchni japońskiej, a jak wiadomo ten kraj słynie z dużej ilości stulatków. Do produkcji miso wykorzystuje się specjalny szczep drożdży koji, który reguluje procesy trawienne, zwalcza szkodliwe bakterie, usuwa toksyny, zwiększa odporność, reguluje ciśnienie i zapobiega nowotworom.  Pasta jest dobrym źródłem białka i soli mineralnych (m.in. żelaza, wapnia). Pasta miso jest podstawowym składnikiem zupy o tej samej nazwie, która jeszcze niedawno wręcz codziennie gościła na stołach Japończyków. Badania dowiodły, że codzienne jej spożywanie zapobiega chorobom serca, w tym nadciśnieniu tętniczemu.

Miso w kuchni

Gotowe miso, po fermentacji trwającej co najmniej kilka miesięcy, to brązowawa pasta o zbitej konsystencji gliny. Miso jest dość słone, dlatego trzeba używać go z umiarem. Warto wykorzystać je jako dodatek do zup lub sosów oraz jako przyprawę do warzyw, ryb lub mięs. Pasty miso nie należy gotować, gdyż wtedy utracimy jej cenne wartości biologiczne. Należy dodawać ją do dań po zdjęciu garnka z ognia.

Zupa miso z dodatkiem tofu.
Zupa miso z dodatkiem tofu.

Tofu i miso – nie dla wszystkich

Trzeba jednak wspomnieć, że produkty sojowe są uczulające i powinny na nie uważać osoby cierpiące na alergie. Ponadto spożywanie ich w dużej ilości mogą wpływać na gospodarkę hormonalną i funkcjonowanie tarczycy. Wysokie spożycie soi, a dokładnie zawartych w niej fitoestrogenów może przyczyniać się do zaburzeń miesiączkowania, opóźnionego dojrzewania płciowego chłopców czy bezpłodności. Stosowana z umiarem jest jednak zalecana dla wszystkich.

Bibliografia:

http://www.bio-zycie.pl/zdrowie/pasta-miso-sekret-zdrowia-i-dlugowiecznosci

http://www.era-zdrowia.pl/zdrowa-kuchnia/fermentowane-produkty-sojowe/dlaczego-warto-jesc-miso.html

http://www.joga-joga.pl/pl139/teksty35

http://www.odzywianie.info.pl/przydatne-informacje/artykuly/art,soja-kalorie-wartosci-odzywcze-i-ciekawostki.html

http://www.przyslijprzepis.pl/artykul/tofu-z-czym-to-sie-je

 

o Anna Pacześ

Dawno, dawno temu moja mama zaraziła mnie pasją do gotowania. Zainteresowałam się zdrowym odżywianiem, dlatego rozpoczęłam studia na kierunku Dietetyka na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Chociaż studia to nie była bajka, udało mi się je zakończyć z tytułem magistra. Tak moja pasja stała się moją pracą. Ale nie samą pracą człowiek żyje... W wolnych chwilach lubię poczytać dobrą książkę albo wybrać się w podróż. Często jednak książki umożliwiają mi podróże gdzie i kiedy tylko chcę! Najlepiej do Indii, które mnie fascynują, które uwielbiam i za którymi tęsknię.

Zapisz się na nasz Newsletter

Twoje zdrowie i dobre, ciekawe życie jest dla Ciebie ważne? Dla nas też! Dlatego zapraszamy do naszego newslettera - śledź bieżące informacje o zdrowym jedzeniu, wypoczynku, zdrowiu i urodzie oraz ciekawych inspiracjach. Zapraszamy.

Newslettera wysyłamy nie częściej niż raz na 2 tygodnie.

Zapisuję się na Newsletter ZielonyBambus.pl (mogę się wypisać w dowolnej chwili)

FreshMail.pl