sobota , 23 Wrzesień 2017
Home / Produkty znane i nieznane / Nabiał / Czym zastąpić jajka w kuchni?

Czym zastąpić jajka w kuchni?

Jajka to jeden z najbardziej popularnych polskich produktów. Dodawane niemal do wszystkiego, nie tylko od święta,  od dawna gościły na stołach i w książkach kucharskich. Przez to wydawać by się mogło, że gotowanie bez nich jest niemożliwe.  Co jednak zrobić jeśli jajek nie można lub nie chce się spożywać? Czy musi to oznaczać rezygnację z wielu ulubionych dań? Czy istnieją zamienniki jajek?

Na szczęście przy odrobinie chęci da się wyeliminować jaja z diety i jednocześnie zachować różnorodność potraw – świetną skarbnicą wiedzy są w tym przypadku weganie.

Najpopularniejsze zamienniki jajek:

  • olej roślinny → dodawany na oko do uzyskania odpowiedniej konsystencji – trik ten często można zauważyć w wegańskich przepisach.
  • ziemniaki oraz dynie → te dwa warzywa w formie puree świetnie zastępują jajko i wiążą składniki potrawy (1/4 szklanki puree = 1 jajko)
  • awokado lub naturalne tofu → zazwyczaj wykorzystywane są do przyrządzenia past kanapkowych. Należy blendować je z ulubionymi dodatkami, np. cebulą aż do momentu uzyskania pożądanej konsystencji. Tofu dodatkowo może stanowić dobre źródło białka.
  • siemię lniane, płatki i różnorodne mąki → wcześniej namoczone dobrze scalą i zapewnią odpowiednią strukturę. Przy wyborze mąki nie trzeba ograniczać się jedynie do mąk glutenowych (pszennej, żytniej). Także rzadziej spotykane rodzaje, np. jaglana, z ciecierzycy, gryczana powinny spełnić swoją funkcję. Przyjmuje się, że 2 łyżki mąki odpowiadają  1 jajku.
Siemię lniane jako jeden z zamienników jajek.
Siemię lniane jako jeden z zamienników jajek.
  • mus jabłkowy → 1/4 szklanki musu zastępuje 1 jajko (aby uzyskać bardziej zwartą konsystencję można dodać jeszcze proszek do pieczenia).
  • jogurt – naturalny lub sojowy → 1/4 szklanki = 1 jajko. Dobrze jest sięgać po gęste jogurty, np. typu greckiego.
  • ubita pozostałość po odsączonej fasoli czy ciecierzycy konserwowej → 3 łyżki = 1 jajko (metoda ta nie zawsze się sprawdza, można jej spróbować jeśli w przepisie pierwotnie występują same białka jaja).

Jakie zamienniki jajek i kiedy wybrać?

Do przygotowania naleśników i biszkoptów poleca się wybrać płatki jaglane i mąkę ziemniaczaną. Należy ich użyć w proporcji 3:1. Natomiast tradycyjne ciasta najlepiej wypiekać z wykorzystaniem namoczonego siemienia lnianego (1 łyżka siemienia = 1 jajko), babki płesznik lub babki jajowatej, płatków owsianych lub jaglanych. W deserach i ciasteczkach jako zamiennik jajek dobrze sprawdzą się dojrzałe banany (1 jajko = 0,5 banana lub cały banan – trzeba ustalić jaka konsystencja jest odpowiednia). Także masło orzechowe i  namoczone suszone owoce powinny dobrze skleić składniki dania. Jeśli chodzi o dania mięsne lub pasztety warzywne warto użyć płatków zbożowych z dodatkiem oleju roślinnego.

Praktyczne wskazówki

Należy pamiętać, że początkowo kuchnia bez jajek (a z zastosowaniem zamienników jajek) może być problematyczna – naleśniki czy placuszki często są bardzo kruche i łamią się. Trzeba wykazać się cierpliwością i samemu metodą prób i błędów znaleźć złote proporcje do poszczególnych potraw. Warto wspomnieć, że także temperatura spożywania dań ma znaczenia. Słodkie, bezjajeczne potrawy (takie jak naleśniki czy tortille) dobrze jest spożywać na ciepło, ponieważ są wtedy bardziej elastyczne. Odwrotnie jest w przypadku pasztetów – tutaj na krojenie należy poczekać, aż masa wystygnie – uniknie się wtedy ich rozpadania.

Jak widać brak jajek w diecie nie ogranicza różnorodności jadłospisu, a wymaga jedynie kreatywności w przygotowywaniu posiłków.

o Karolina Męczyńska

Dietetyk, absolwentka SGGW. Najbardziej interesuję się dietoprofilaktyką oraz dietoterapią dzieci i młodzieży z problemem otyłości oraz nieprawidłowymi zachowaniami żywieniowymi. Poszukuję naturalnych sposobów leczenia chorób, które jednocześnie poparte są badaniami. Prywatnie jestem miłośniczką Czarnego Lądu - marzę o wyprawie safari z prawdziwego zdarzenia.

Zapisz się na nasz Newsletter

Twoje zdrowie i dobre, ciekawe życie jest dla Ciebie ważne? Dla nas też! Dlatego zapraszamy do naszego newslettera - śledź bieżące informacje o zdrowym jedzeniu, wypoczynku, zdrowiu i urodzie oraz ciekawych inspiracjach. Zapraszamy.

Newslettera wysyłamy nie częściej niż raz na 2 tygodnie.

Zapisuję się na Newsletter ZielonyBambus.pl (mogę się wypisać w dowolnej chwili)

FreshMail.pl