piątek , 19 Styczeń 2018
Home / Produkty znane i nieznane / Zioła i przyprawy / Mięta – czy tylko na bolący brzuch?

Mięta – czy tylko na bolący brzuch?

Mięta to nazwa roślin obejmująca wiele gatunków bylin, bardzo popularnych zarówno w Europie jak i Azji oraz Afryce. W Polsce najczęściej występuje mięta zielona, która jest też najchętniej wykorzystywana w przemyśle spożywczym. Charakterystyczną cechą wszystkich mięt jest zapach o działaniu orzeźwiającym.

Właściwości zdrowotne mięty

Mięta należy do ziół, które są bardzo bogatym źródłem związków biologicznie czynnych.

Obecność witaminy C (prawie 32 mg)*, kwasu foliowego (114 mg)* i cynku (1,11 mg)* pomaga zwalczać oksydacyjny wpływ wolnych rodników. Zawartość żelaza (około 5 mg)*, potasu (prawie 570 mg)*, magnezu (80 mg)* i wapnia (243 mg)* reguluje gospodarkę całego organizmu. Jednak ponadprzeciętne właściwości tej byliny pochodzą głównie z kwasu rozmarynowego oraz mentolu.

Kwas rozmarynowy – fenol, dobrze wchłaniający się przez przewód pokarmowy. Ma zdolność hamowania rozwoju procesu zapalnego – jest jednym z inhibitorów prostaglandyn (mediatory stanu zapalnego). Potwierdzone jest także jego działanie antybakteryjne w stosunku do mikroorganizmów najczęściej atakujących przewód pokarmowy (Staphylococcus sp., Listeria sp. – zatrucia pokarmowe, Helicobacter pylorii – odpowiedzialne np. za wrzody żołądka). Znany jest także wpływ kwasu rozmarynowego na zmniejszenie odkładania amyloidu w komórkach mózgu i hamowanie rozpadu acetylocholiny w synapsach, co może przynieść korzystny efekt w terapii Alzheimera.

Mentol – terpen, który zapewnia mięcie specyficzny zapach. Najczęściej wykorzystuje się go w formie wyekstrahowanego olejku, jako składnik gum do żucia lub dodatków cukierniczych (ciasteczka i czekoladki miętowe). Po spożyciu produktów z jego udziałem odczuwa się świeżość i przyjemne ochłodzenie. Związek ten łagodzi podrażnione błony śluzowe.

Zastosowanie mięty

Antyoksydanty zawarte w mięcie pomagają walczyć z różnego typu alergiami. W czasie przeziębienia warto pić napary z liści, ponieważ mentol nie tylko załagodzi podrażnienia gardła, ale także spowoduje lepsze wykrztuszanie flegmy. Nie trzeba nikogo przekonywać do kojącego wpływu byliny na bolący brzuch czy jej udziału w poprawie komfortu trawiennego – to także zasługa mentolu oraz kwasu rozmarynowego. Także chorzy na zespól jelita drażliwego mogą sięgać po dojelitowe kapsułki mięty w celu złagodzenia objawów schorzenia.

Przeciwwskazania do spożywania mięty

Osoby z refluksem (GERD) oraz nadkwasotą żołądka powinny zrezygnować z mięty, gdyż jej spożycie może nasilać dolegliwości. Stosowanie olejków miętowych zarówno doustnie, jak i w celach aromatoterapii powinno być dokładnie konsultowane z lekarzem, ponieważ w dużych ilościach produkt ten może działać szkodliwie na zdrowie (zaburzenie oddychania, wymioty, zaburzenia równowagi). Kobiety w ciąży, osoby starsze i dzieci powinny więc w miarę możliwości sięgać po inne zioła, zastępując nimi miętę.

Dawkowanie mięty

Woda w szklance z dodatkiem mięty.
Woda z dodatkiem mięty. Jest smaczniejsza niż sama woda i bardziej orzeźwia.

Najlepiej spożywać świeże liście mięty jako dodatek do potraw, np. sałatek lub smoothie, koktajli czy lemoniady. Do naparów używane powinny być suszone liście dobrej jakości (najlepiej kupić je w aptece lub znanym sklepie zielarskim), ponieważ wtedy można mieć pewność, że nie są one zanieczyszczone. Dzienna dawka naparu wynosi około 2 gramów, co zazwyczaj odpowiada jednej torebce sproszkowanych liści.

Mówiąc o zbilansowanej diecie jednym tchem wymienia się m.in. spożycie warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych. Niestety często zapomina się o niesamowitych właściwościach ziół, w tym mięty. Warto więc wprowadzić ją do jadłospisu, a efekty zdrowotne mogą być zaskakujące.

*zawartość składników podana jest na 100g świeżych liści mięty

Bibliorafia:

  • Germplasm Resources Information Network (GRIN): [dostęp: 28.07.2016]
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Menthol: [dostęp: 28.07.2016]
  • Fecka I., Mazur A., Cisowski W. (2002): Kwas rozmarynowy, ważny składnik terapeutyczny niektórych surowców roślinnych; Postępy Fitoterapii 1-2, 20 – 25
  • Iuvone T., De Filippis D., Esposito G., D’Amico A., Izzo A. A.(2006): The Spice Sage and Its Active Ingredient Rosmarinic Acid Protect PC12 Cells from Amyloid-β Peptide-Induced Neurotoxicity; The Journal of Pharmacology and Experimental Therapeutics, 3(3), 1143 – 1149.
  • Ożarowski M., Mikołajczak P. Ł., Bobkiewicz-Kozłowska T., Kujawski R., Mrozikiewicz P. M.(2009): Neuroaktywne związki roślin leczniczych z rodziny Lamiaceae wykazujące potencjalne lecznicze działanie w leczeniu choroby alzheimera; Herba polonica, 4, 148 – 163.
  • The effect of enteric-coated, delayed-release peppermint oil on irritable bowel syndrome, Dig Dis Sci, 2010 May;55(5):1385-90, doi: 10.1007/s10620-009-0854-9, 2009: [dostęp: 28.07.20016]
  • Anti-inflammatory and anti-allergic effect of rosmarinic acid (RA); inhibition of seasonal allergic rhinoconjunctivitis (SAR) and its mechanism, Biofactors, 21(1-4), 127-31: [dostęp: 28.07.20016]
  • Effect of aromatics on lung mucociliary clearance in patients with chronic airways obstruction, A. Hasani et al., J Altern Complement Med, published April 2003, abstract.
  • Hu i wsp.(2014): Research on choleretic effect of menthol, menthone, pluegone, isomenthone, and limonene in DanShu capsule, Int Immunopharmacol, opublikowany 12.12.2014, abstrakt:  [dostęp: 28.07.20016]
  • https://ndb.nal.usda.gov/ndb/search

 

o Karolina Męczyńska

Dietetyk, absolwentka SGGW. Najbardziej interesuję się dietoprofilaktyką oraz dietoterapią dzieci i młodzieży z problemem otyłości oraz nieprawidłowymi zachowaniami żywieniowymi. Poszukuję naturalnych sposobów leczenia chorób, które jednocześnie poparte są badaniami. Prywatnie jestem miłośniczką Czarnego Lądu - marzę o wyprawie safari z prawdziwego zdarzenia.