poniedziałek , 25 Wrzesień 2017
Home / Składniki odżywcze / Tłuszcze / Kwasy omega 6 – czy zawsze zdrowe?

Kwasy omega 6 – czy zawsze zdrowe?

Wiele mówi się o pozytywnym wpływie kwasów tłuszczowych omega 3 i 6 na zdrowie człowieka. Tłuszcze te stały się znane dzięki zwiększającej się popularności diety śródziemnomorskiej i miały stanowić ochronę przed licznymi chorobami cywilizacyjnymi. Obecnie jednak pojawia się coraz więcej dowodów wskazujących, że kwasy tłuszczowe omega 6 mogą również oddziaływać negatywnie.

Doskonałym źródłem kwasów omega 6 są oleje roślinne, przede wszystkim olej słonecznikowy, kukurydziany, sojowy, sezamowy, arachidowy oraz olej z pestek winogron. Kwasy omega 6 znaleźć można również w margarynach, produktach mlecznych oraz w mięsie.

Kwasy omega 6 i ich właściwości

Kwasy omega 6 posiadają liczne zalety. Między innymi odpowiadają za wzmacnianie układu nerwowego, przyspieszają gojenie się ran, obniżają poziom złego cholesterolu, wspomagają pracę wątroby oraz nerek. W odpowiednich ilościach kwasy te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Są składnikiem błon komórkowych, stanowią także prekursor wielu niezbędnych substancji. Chronią organizm przed powstawaniem stanów zapalnych oraz spełniają ważną rolę w procesach odpornościowych. Podobnie jak kwasy omega 3 posiadają działanie przeciwzapalne. Jednak ich pozytywny wpływ zależny jest od tego jaka ich ilość dostarczana jest razem z dietą. Dowiedziono, że nadmierne spożywanie kwasów omega 6 przy jednoczesnym niedoborze omega 3 prowadzi do powstawania wielu chorób zapalnych oraz zwyrodnieniowych.

Nadmiar kwasów omega 6 w diecie

Ponadto nadmierne spożycie kwasów tłuszczowych omega-6 może zaburzać pracę serca oraz układu krążenia, może powodować kłopoty z trawieniem, prowadzić do powstawania zmian skórnych i problemów emocjonalnych, zaburzać równowagę immunologiczną oraz prowadzić do rozregulowania gospodarki hormonalnej. Stosunek kwasów tłuszczowych omega 6 do omega 3 wpływa również na metabolizm cholesterolu w organizmie człowieka. Nadmiar dostarczanych z dietą kwasów omega 6 posiada działanie hipercholesterolemiczne, powoduje uszkodzenia błony wewnętrznej naczyń krwionośnych i przyczynia się do powstawania zmian miażdżycowych. Nadmierna ilość eikozanoidów syntetyzowanych z kwasu arachidonowego –  kwasu omega 6 wpływa na tworzenie się zakrzepów, alergii, silnych reakcji zapalnych, a także zmian nowotworowych obejmujących prostatę, sutek oraz jelito grube. Wielu naukowców twierdzi, że do powstawania zmian nowotworowych przyczynia się przede wszystkim nadmierne spożycie kwasu linolowego, który w największych ilościach znaleźć można w olejach roślinnych, głównie w oleju słonecznikowym.

kwasy omega 6 do omega 3
Oliwa z oliwek jako przeciwwaga do kwasów omega 6.

Znaj proporcjum, mocium Panie

Aby uchronić się przed negatywnym wpływem kwasów tłuszczowych omega 6 należy dbać o prawidłowy stosunek tych kwasów tłuszczowych i kwasów omega 3 w diecie. Badania dowodzą, że właściwy stosunek pomiędzy tymi kwasami wynosi mniej więcej 4-5:1. Podczas gdy z przeciętną dietą zachodnią dostarczamy około 20-30:1 kwasów omega 6 do omega 3. Niewłaściwa proporcja między tymi kwasami tłuszczowymi to jeden z czynników wpływających na rozwój chorób sercowo-naczyniowych i wielu innych chorób cywilizacyjnych. Optymalny stosunek kwasów tłuszczowych omega 6 do omega 3 występuje np. w oleju rzepakowym oraz lnianym, które w niewielkich ilościach powinny stanowić stały składnik naszej diety. Aby zapobiegać negatywnemu wpływowi nadmiernego spożycia kwasów omega 6 konieczne jest dostarczanie większych ilości omega 3 razem z dietą lub suplementowanie tych kwasów. W celu zapewnienia odpowiedniej podaży kwasów omega 3 zaleca się spożywanie przynajmniej 2-3 posiłków rybnych w ciągu tygodnia, czyli około 300g.

Piśmiennictwo:

  1. Cichosz G.: Prozdrowotne właściwości tłuszczu mlekowego, Przegląd mleczarski, 2007, 5, 4-8
  2. Cichosz G., Czeczot J.: Cholesterol pokarmowym a zagrożenie miażdżycą, Przegląd mleczarski, 2006, 12, 8-12
  3. Cichosz G., Czeczot H.: Rzekomo zdrowe tłuszcze roślinne, Polski Merkuriusz Lekarski, 2011, XXXO, 184m 239-243
  4. Duda M.K.: Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 jako modulatory wewnątrzkomórkowych szlaków przekazywania sygnałów, Postępy Biochemii, 2012, 58(2), 149-154
  5. Materac E., Marczyński Z., Bodek K.H.: Rola kwasów tłuszczowych 0mega-3 i omega-6 w organizmie człowieka, Bromat. Chem. Toksykol., XLVI, 2013, 225-233

o Diana Chmielowiec

Zapisz się na nasz Newsletter

Twoje zdrowie i dobre, ciekawe życie jest dla Ciebie ważne? Dla nas też! Dlatego zapraszamy do naszego newslettera - śledź bieżące informacje o zdrowym jedzeniu, wypoczynku, zdrowiu i urodzie oraz ciekawych inspiracjach. Zapraszamy.

Newslettera wysyłamy nie częściej niż raz na 2 tygodnie.

Zapisuję się na Newsletter ZielonyBambus.pl (mogę się wypisać w dowolnej chwili)

FreshMail.pl