poniedziałek , 20 Listopad 2017
Home / Zdrowe jedzenie / Imbir – korzeń aromatyczny

Imbir – korzeń aromatyczny

Imbir to jedna z najstarszych roślin leczniczych i przyprawowych. W stanie dzikim obecnie już nie występuje, jednak uprawiana jest w wielu krajach klimatu tropikalnego, między innymi w Australii, Chinach, Indonezji, Meksyku, Brazylii oraz na Florydzie. Jest powszechnie wykorzystywana w wielu różnych kuchniach świata w postaci świeżych lub wysuszonych, obranych kłączy.

hodowla imbiru
Hodowla imbiru.
fot. andresmh

Właściwości zdrowotne imbiru

Imbir doceniany jest dzięki swoim walorom smakowym i leczniczym. Od wieków znany jest ze swojego działania przeciwbólowego. Wykazano, że imbir w swoim składzie zawiera substancje mające właściwości naśladujące niektóre leki przeciwzapalne. W związku z tym może być stosowany przy zapaleniu stawów oraz oskrzeli. Działa żółciopędnie oraz pobudza pracę przewodu pokarmowego. Ponadto posiada właściwości przeciwmigrenowe, przeciwreumatyczne, przeciwgrzybiczne oraz przeciwwirusowe. Reguluje oraz obniża poziom cholesterolu we krwi. Hamuje utlenianie frakcji cholesterolu LDL, dzięki czemu wykazuje działanie przeciwmiażdżycowe. Stanowi również składnik kosmetyków przeciwzmarszczkowych.

Przez dalekowschodnich lekarzy świeży imbir stosowany był kiedyś jako środek pomagający przy kaszlu, wymiotach, gorączce oraz problemach z trawieniem. W postaci gotowanej i suszonej wykorzystywany był w przypadku bólów brzucha, biegunki oraz lumbago. Obecnie mieszkańcy Afryki spożywają korzeń imbiru jako środek podniecający, natomiast kobiety w Nowej Gwinej stosują roślinę jako środek antykoncepcyjny (czego nie polecamy!).

Działanie przeciwwymiotne imbiru

Liczne badania potwierdzają przeciwwymiotne działanie imbiru. Testy obejmowały nudności powodowane przez chorobę lokomocyjną, ciążę, a także chemioterapię przeciwnowotworową. Naukowcy zapewniają, że znajdujące się w imbirze gingerole pomagają przeciwdziałać chorobie lokomocyjnej lepiej niż popularne leki. Dzięki zmniejszeniu produkcji tromboksanu imbir posiada również działanie przeciwzakrzepowe. Poprzez dodawanie przyprawy do potraw, przede wszystkim do tych szczególnie tłustych, możliwe jest zapobieganie powstawaniu zakrzepów oraz zatorów w naczyniach.  Imbir to naturalny środek wspomagający koncentrację, dodający energii i stymulujący. Picie herbatki imbirowej lub spożywanie smażonych kawałków kłącza imbiru działa wzmacniająco oraz udrażnia drogi oddechowe.

Imbir zastosowanie w kuchni

Imbir jest szczególnie popularny jako dodatek do potraw kuchni tajskiej oraz indyjskiej, a także do sushi. W tradycyjnej kuchni polskiej imbir jest wykorzystywany stosunkowo rzadko. Zazwyczaj jako przyprawa dodawany jest do pasztetów oraz flaków. Kiedyś imbirem przyprawiano pierniki. Doskonale komponuje się z popularnymi w naszym kraju burakami oraz marchewką. Stanowi idealny dodatek do dań z dyni, do marynat owocowych oraz kompotów. Może być wykorzystywany podczas przyrządzania sałatek owocowych, napojów oraz koktajli. Imbir jest również składnikiem popularnej mieszkanki przyprawowej – curry. W Polsce sproszkowany imbir jest jednym ze składników mieszanek przyprawowych przeznaczonych do przyrządzana grzanego piwa lub wina. Dodany do tłustych, ciężkich mięs poprawia ich strawność. Natomiast ze świeżego imbiru usmażonego w cukrze można przyrządzić marmoladę lub polewę.

Imbir ma wiele zalet, jednak jest przyprawą dosyć ostrą w smaku. Dlatego nie każdy może go spożywać. Imbiru nie powinny stosować osoby z wrzodami żołądka oraz jelit, cierpiący na nadkwasotę, a także kobiety karmiące.

Piśmiennictwo

  1. Baraniak J., Kania M.: Wybrane surowce zielarskie o działaniu przeciwbólowym, przeciwzapalnym i przeciwreumatycznym, Postępy fitoterapii, 2, 2011, 94-99
  2. Grys A., Łowicki Z., Parus A.: Właściwości lecznicze imbiru (Zingiber officinale Roscoe), Postępy Fitoterapii 1/2010, 42-45
  3. Hozyasz K., Chełchowska M.: Efekty wprowadzenia przypraw orientalnych do polskiej diety, Postępy Fitoterapii, 3-4, 2005, 68-70
  4. Newerli-Guz J., Pych M.: Właściwości przeciwutleniające imbiru (Zingiber officinale roscoe), Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, 2012, 73, s 28-33
  5. Szustakowka-Chojnacka M.: 100 roślin w twojej kuchni, 2006, wyd. PZWL, 344-348

o Diana Chmielowiec

Zapisz się na nasz Newsletter

Twoje zdrowie i dobre, ciekawe życie jest dla Ciebie ważne? Dla nas też! Dlatego zapraszamy do naszego newslettera - śledź bieżące informacje o zdrowym jedzeniu, wypoczynku, zdrowiu i urodzie oraz ciekawych inspiracjach. Zapraszamy.

Newslettera wysyłamy nie częściej niż raz na 2 tygodnie.

Zapisuję się na Newsletter ZielonyBambus.pl (mogę się wypisać w dowolnej chwili)

FreshMail.pl