poniedziałek , 11 Grudzień 2017
Home / Produkty znane i nieznane / Owoce / Suszone owoce jako przekąska

Suszone owoce jako przekąska

Suszone owoce mogą być traktowane jako oddzielna przekąska, składnik musli, dodatek do ciast, jogurtów a nawet dań mięsnych. Rodzynki, morele, śliwki, żurawina i wiele innych owoców, stanowią zdrowszą alternatywą dla słodyczy. Są też dobrym uzupełnieniem diety, gdy minie już sezon letni i dostępność owoców jest mniejsza. Mają w sobie wiele różnych minerałów, przeciwutleniaczy i błonnika. Dodają także energii, warto sięgać po nie przed wysiłkiem fizycznym.

Właściwości zdrowotne wybranych owoców suszonych

Rodzynki – bogate w wapń, bor, magnez, potas, witaminy z grupy B, witaminę C i witaminę E. Wpływają na poprawę odporności, koncentracji, wyglądu skóry. Dobrze działają na pracę serca.

Suszone śliwki – dobre źródło witaminy K i pęczniejących w układzie pokarmowym pektyn (zapewniają uczucie sytości) oraz potasu. Wspomagają perystaltykę jelit, zatem zalecane są w przypadku zaparć. Obniżają również poziom cholesterolu.

Suszone morele – bogate w witaminę A, wapń, żelazo, fosfor i bor. Podobnie jak suszone śliwki, wspomagają perystaltykę jelit i poprawiają metabolizm. Dbają również o skórę.

Suszona żurawina – działa moczopędnie, chroni układ moczowy przed infekcjami. Zapobiega nowotworom i chorobom układu krążenia. Jest dobrym źródłem przeciwutleniaczy, flawonoidów, witaminy C, witaminy E, witaminy K, witaminy B6, kwasu pantotenowego, potasu, manganu i miedzi.

Suszone figi – zawierają najwięcej błonnika ze wszystkich suszonych owoców. Mają dużo wapnia i cynku. Mają właściwości antybakteryjne, odtruwające i odkwaszające. Poprawiają pracę układu endokrynnego.

suszone owoce stoisko na targu
Suszone owoce na targu.

Czy suszone owoce są aby na pewno zdrowe?

  • Mniejsza zawartość wody i witamin

Mimo dobrego wpływu owoców suszonych na organizm, mówi się, że ich skład jest niepokojący i nie powinno się ich spożywać zbyt dużo. Suszone owoce zawierają mniej wody i mniej witamin (szczególnie tych rozpuszczalnych w wodzie) niż świeże. Jest to wynikiem sposobu ich produkcji i odparowania z nich wody. Mają natomiast więcej błonnika i minerałów, m. in. żelaza, potasu i magnezu.

  • Cukier

Suszone owoce są kaloryczne, ponieważ powszechnie występuje w nich cukier, który poprawia smak oraz pomaga zachować ładną barwę i kształt. Stanowi to pewną pułapkę, ponieważ ususzone owoce są mniejsze od świeżych. Łatwiej się je spożywa i często trudno poprzestać na kilku sztukach. Wtedy okazuje się, że z potencjalnie zdrową, dietetyczną przekąską, przyswoiło się sporo kalorii.

  • Aflatoksyny

Badania wskazują, że w niektórych opakowaniach z owocami znajdują się wytwarzane przez pleśń aflatoksyny. Są one niewidoczne dla oka, a mają silnie toksyczne działanie, zwiększają ryzyko zachorowania na raka wątroby i nerek. By wybrać owoce od dobrego producenta, warto zapoznać się wcześniej z dostępnymi w internecie wynikami badań porównującymi różne produkty.

  • Gluten

Owoce suszone nie zawierają naturalnie glutenu, jednak osoby chore na celiakie i tak powinny na nie uważać. Gluten może znaleźć się w owocach na skutek procesu produkcji. Aby zapobiec sklejaniu owoców, niekiedy producenci posypują je mąką.

  • Szkodliwe E

Na opakowaniach niektórych owoców suszonych znajduje się spora lista E, czyli barwników, konserwantów i polepszaczy smaku. Dla przykładu, do żurawiny i wiśni często dodaje się E 127, czyli erytrozynę. Jest to czerwony barwnik o działaniu alergizującym. Może również wpływać na pracę tarczycy.

  • Siarkowanie owoców

W procesie suszenia często wykorzystuje się siarkę, która pełni rolę środka konserwującego i zapobiegającego pleśni. Poza tym, zapewnia ładny wygląd owoców, poprzez utrzymanie ich koloru. Przykładowo popularne pomarańczowe suszone morele są siarkowane. Te ekologiczne będą miały ciemną barwę. Siarka może wywołać reakcje alergiczne, nudności i bóle głowy, dlatego lepiej kupować ekologiczne produkty lub suszyć owoce w domu. Mimo obowiązku dokładnego opisania składu na opakowaniu produktu, kontrole przeprowadzane przez Inspekcję Handlową wskazują, że producenci pomijają zawartość dwutlenku siarki i siarczynów. Badania z pierwszego kwartału 2015 r. wykazały te substancje w rodzynkach sułtańskich, morelach naturalnych i żurawinie suszonej.

Suszenie owoców w domu

Dobrym sposobem na zdrowe suszone owoce jest samodzielne przygotowanie ich w domu. Służą do tego suszarki do owoców lub piekarnik, w którym lekko uchyli się drzwiczki. Można również ususzyć ulubione owoce na słońcu czy kaloryferze. Mimo że łatwiej jest kupić gotowe opakowanie suszonych owoców, to lepiej przygotowywać je w warunkach domowych. Nie dość, że ma się wtedy wpływ na wybór ładnych okazów, to jeszcze z pewnością nie doda się do nich cukru i substancji chemicznych, które są w większości produktów dostępnych w sklepach.

Bibliografia

Marylin A. Swanson, Drying fruits & vegetables, 2-nd edition. A Pacific Northwest Extension Publication Idaho, 2003

Julie Garden-Robinson, Drying Fruits. NDSU Extension Service, 2012

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/Wartosci-odzywcze-bakalii-rodzynki-figi-daktyle-suszone-sliwki-morele-_34990.html (7.07.2016 r.)

http://www.pro-test.pl/article_article/7052,0/Badanie+suszonych+owoc%C3%B3w_Toksyczny+owoc.html (7.07.2016 r.)

http://jasmed.pl/suszone-owoce-na-diecie/ (7.07.2016 r.)

http://ihgd.home.pl/artykuly/18.05.2015-alergenne_owoce_suszone.pdf (7.07.2016 r.)

https://portal.abczdrowie.pl/5-powodow-by-jesc-suszone-sliwki (7.07.2016 r.)

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/bakalie-sa-zdrowe-wartosci-odzywcze-orzechow-rodzynek-suszonych-fig-mo_33608.html (7.07.2016 r.)

 

o Magdalena Fedorowicz

Zapisz się na nasz Newsletter

Twoje zdrowie i dobre, ciekawe życie jest dla Ciebie ważne? Dla nas też! Dlatego zapraszamy do naszego newslettera - śledź bieżące informacje o zdrowym jedzeniu, wypoczynku, zdrowiu i urodzie oraz ciekawych inspiracjach. Zapraszamy.

Newslettera wysyłamy nie częściej niż raz na 2 tygodnie.

Zapisuję się na Newsletter ZielonyBambus.pl (mogę się wypisać w dowolnej chwili)

FreshMail.pl