niedziela , 22 Kwiecień 2018
Home / Produkty znane i nieznane / Nabiał / Mleczko kokosowe

Mleczko kokosowe

Mleczko kokosowe jest popularne od wieków w krajach azjatyckich, a obecnie coraz częściej gości na stołach europejczyków. Produkt ten to nic innego jak miąższ orzecha kokosowego, najczęściej wymieszany z odrobiną wody kokosowej – pomaga to uzyskać „mleczną” konsystencję. Charakteryzuje się on niesamowitym kokosowym smakiem i aromatem, który chętnie wykorzystywany jest w różnego typu potrawach. Jednak nie tylko walory sensoryczne zadecydowały o jego popularności.

palma kokosowa - mleczko kokosowe jest produktem wytwarzanym z owoców tej palmy
Palma kokosowa

Mleczko kokosowe – właściwości zdrowotne

Mleczko kokosowe podobnie jak inne produkty pochodzące z tej rośliny (np olej kokosowy) zawierają wiele składników o działaniu prozdrowotnym. Wśród nich znajdują się m.in. kwasy tłuszczowe MCT (średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe). Mają one udowodniony wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej u osób cierpiących na otyłość [1]. Ich spożycie podnosi wydatek energetyczny organizmu, poprzez zwiększenie utleniania kwasów tłuszczowych. Ich wchłanianie następuje bezpośrednio do wątroby, przez żyłę wrotną – są więc źródłem szybkiej energii. Jako, że transportowane są poprzez chylomikrony, więc nie stanowią ryzyka zachorowania na miażdżycę ścian naczyń krwionośnych. Nie obciążają także przewodu pokarmowego, w przeciwieństwie do innych  produktów bogatotłuszczowych.

Orócz kwasów tłuszczowych MCT w mleczku kokosowym można znaleźć wiele składników mineralnych takich jak potas i sód, których obecność w mleczku pomaga uzupełniać ich straty z organizmu np. w czasie upałów. Dodatkowo potas wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia. Jest to także źródło żelaza niehemowego oraz kwasu foliowego – zawiera go więcej niż  mleko krowie. Ze względu na roślinne pochodzenie w mleczku znajduje się także niewielka ilość błonnika, która może wspomóc perystaltykę przewodu pokarmowego, a  specyficzna pula kwasów tłuszczowych obniża stężenie frakcji LDL cholesterolu, która może działać prozapalnie [3].

Mleko kokosowe vs mleko krowie

Wartość w 100 g produktuMleczko kokosoweMleko krowie 3,25%
Wartość energetyczna [kcal]23060
Białko [g]23
Węglowodany [g]65
Tłuszcz [g]243
Cholesterol [mg]010
Nasycone kwasy tłuszczowe [g]212
Błonnik [g]20
Omega 6 [mg]261120
Omega 3 [mg]b.d.75
Kwas foliowy [μg]165
Witamina D [UI]040
Wapń [mg]16113
Żelazo [mg]1.60
Magnez [mg]0.910
Potas [mg]263143
Sód [mg]1540
Selen [μg]6.23.7

Dane z: http://nutritiondata.self.com/

Mleczko kokosowe – dla kogo zalecane?

Mleczko kokosowe jest dobrą alternatywą dla osób, które z różnych przyczyn nie spożywają mleka zwierzęcego. Zatem weganie, osoby z nietolerancją laktozy, alergią na białka mleka krowiego lub zwolennicy diety paleo mogą śmiało sięgać po ten dar orzecha.

Składniki w nim zawarte wspomogą chorych na serce (dzięki wysokiej zawartość potasu – jednak uważać na niego powinny z kolei osoby cierpiące na niewydolność nerek). Mleczko kokosowe pomoże w walce z anemią, z uwagi na obecność żelaza. Kobiety ciężarne lub planujące ciążę mogą traktować mleczko jako jedno ze źródeł kwasu foliowego (należy jednak cały czas pamiętać o suplementacji folianów!).

Jak wybrać najlepsze mleczko kokosowe?

Przy zakupie mleczka należy przede wszystkim zacząć od sprawdzenia jego składu – podobnie jak w przypadku innych produktów spożywczych, im skład krótszy tym lepszy. Należy więc unikać dodatku cukrów prostych, zagęszczaczy (np. gumu guar) i konserwantów. Ponadto warto zwrócić uwagę na opakowanie  – jeśli wybiera się mleczko w puszce należy sprawdzić czy w jej składzie nie ma tajemniczego BPA. Ta substancja to bisfenol A, będący składową aluminiowych puszek – dopóki nie przeniknie do żywności nie stanowi zagrożenia dla zdrowia (opinia FDA), natomiast zdarzają się przypadki jego przejścia do produktów spożywczych, co może już pociągnąć za sobą konsekwencje zdrowotne [2].

Zastosowanie mleczka kokosowego

Podobnie jak inne mleka roślinne mleczko kokosowe stanowi dobry zamiennik dla mleka krowiego w prawie wszystkich przepisach. Można więc dodawać je do omletów, naleśników, koktajli i dań deserowych. Co więcej idealnie sprawdzi się jako baza do potraw serwowanych na ostro – to przecież jeden z podstawowych produktów kuchni azjatyckiej i indyjskiej, która znana jest ze swojej pikantności – jako marynata do mięsa (zwłaszcza kurczaka) czy składnik sosów. Przykładowe przepisy z zastosowaniem mleczka kokosowego.

Bibiografia:

[1]St-Onge MP, Ross R, Parsons WD, Jones PJ. (2003): Medium-chain triglycerides increase energy expenditure and decrease adiposity in overweight men., Obes Res., 11(3):395-402.

[2]Vandenberg LN1, Hauser R, Marcus M, Olea N, Welshons WV. (2007):Human exposure to bisphenol A (BPA). Reprod Toxicol. 24(2):139-77. Epub 2007 Jul 31.

[3] NK.G.evin, T. Rajamohan (2004): Beneficial effects of virgin coconut oil on lipid parameters and in vitro LDL oxidation. Clinical Biochemistry, vol. 37 (9), p. 830–835

o Karolina Męczyńska

Dietetyk, absolwentka SGGW. Najbardziej interesuję się dietoprofilaktyką oraz dietoterapią dzieci i młodzieży z problemem otyłości oraz nieprawidłowymi zachowaniami żywieniowymi. Poszukuję naturalnych sposobów leczenia chorób, które jednocześnie poparte są badaniami. Prywatnie jestem miłośniczką Czarnego Lądu - marzę o wyprawie safari z prawdziwego zdarzenia.