poniedziałek , 25 Wrzesień 2017
Home / Składniki odżywcze / Mikroelementy / Mikroelementy – molibden

Mikroelementy – molibden

Molibden (Mo) to pierwiastek chemiczny, który w organizmie ludzkim występuje w śladowych ilościach. Jego największe stężenie znajduje się w wątrobie, nerkach oraz w kościach i zębach. Mimo że jest jednym z podstawowych mikroelementów odpowiedzialnych za prawidłowy wzrost i rozwój, jego rola w ludzkim organizmie nie została jeszcze do końca poznana. Wiadomo jednak, że bierze udział w wielu procesach w ludzkim organizmie, a najświeższe badania na myszach wskazują na jego zdolność do zwiększania odpowiedzi na leki przyjmowane w terapii raka piersi. Hipoteza ta jest jednak w dalszym ciągu sprawdzana.

Zalecane dzienne spożycie molibdenu 

  • noworodki: 2-3 µg,
  • dzieci: 17-22 µg,
  • osoby dorosłe: 30-45 µg,
  • kobiety w ciąży oraz w okresie laktacji: 50 µg.

Funkcje molibdenu

Molibden uczestniczy w wielu procesach odbywających się w komórkach, takich jak oddychanie komórkowe czy reprodukcja DNA i RNA. Bierze również udział w sekwestracji (wyłapywaniu) wolnych rodników, pomaga komórkom wykorzystywać tlen oraz utrzymać integralność błony komórkowej. Poza tym:

  • jest kofaktorem dla wielu enzymów (kofaktor molibdenowy),
  • ma swój udział w prawidłowym metabolizmie aminokwasów,
  • pomaga wykorzystywać przyjęte z pożywienia żelazo,
  • jest niezbędny w metabolizmie wapnia, miedzi, cynku, potasu i siarki,
  • wspomaga umysł w utrzymaniu sprawności,
  • zapobiega próchnicy,
  • współodpowiada za utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi,
  • pomaga utrzymać potencję i płodność ,
  • bierze udział w detoksykacji organizmu,
  • pomaga odkwaszać organizm,
  • zapobiega rozwojowi nowotworów,
  • hamuje powstawanie infekcji bakteryjnych i wirusowych,
  • bierze udział w obniżeniu reakcji alergicznych,
  • łagodzi objawy astmy.

Molibden – niedobory

Stosowanie racjonalnej diety jest najlepszym sposobem na profilaktykę niedoboru molibdenu. Braki tego pierwiastka w organizmie obserwuje się niezwykle rzadko, ponieważ występuje w wielu produktach i jest dobrze przyswajany. Wśród objawów niedoboru obserwuje się:

  • osłabienie,
  • ospałość,
  • zahamowanie procesu wzrostu,
  • zaburzenia potencji,
  • próchnicę,
  • przyspieszenie procesu starzenia,
  • choroby skóry,
  • zaburzenia widzenia,
  • kamicę nerkową.

Nadmiar

Molibden nie wykazuje w porównaniu z innymi pierwiastkami dużej toksyczności. Staje się niebezpieczny dopiero gdy przez długi czas przekracza się jego normy dziennego spożycia o kilkadziesiąt razy. Jego nadmiar w diecie może skutkować dolegliwościami ze strony stawów – bólami oraz powstawaniem obrzęków. Zbyt wysoki poziom tego mikroelementu występuje jednak rzadko, co wynika z eliminowania zbędnych ilości z moczem i kałem. Warto również zaznaczyć, że ze względu na antagonistyczne działanie, zbyt duże spożycie molibdenu może doprowadzić do niedoboru miedzi w organizmie i tym samym zwiększyć ryzyko wystąpienia dny moczanowej.

Najlepsze źrodła pokarmowe

Do najlepszych źródeł molibdenu zaliczyć można owoce i warzywa, ponieważ pierwiastek przedostaje się do nich z gleby. Przykładowo, w 100 g roślin strączkowych znajduje się od 200 do 480 µg pierwiastka, a w czerwonej kapuście ok. 130 µg. Bogata w molibden jest również wątróbka – 170-200 µg.

Najwięcej molibdenu zawierają:

  • Ciemnozielone warzywa,
  • Zboża (ryż, pszenica),
Molibden znajduje się m. in. w pszenicy. Kłos pszenicy.
Kłos pszenicy – pszenica jako źródło molibdenu.
  • Fasola,
  • Soczewica,
  • Drożdże,
  • Wątróbka,
  • Czerwona kapusta,
  • Mleko,
  • Seler.

 

Bibliografia:

http://www.healthcastle.com/nutrition101_molybdenum.shtml (20.06.2016 r.)

https://www.nrv.gov.au/nutrients/molybdenum (20.06.2016 r.)

http://www.eatingwell.com/nutrition_health/nutrient_library/molybdenum (20.06.2016 r.)

http://www.zdrowie.senior.pl/75,0,Niezbedne-mineraly-8211-molibden,14203.html (20.06.2016 r.)

http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/domowa-apteczka/molibden-rola-w-organizmie-nadmiar-niedobor-zrodla-molibdenu_34572.html (20.06.2016 r.)

http://www.poradnia.pl/molibden-mo.html (20.06.2016 r.)

http://www.dietetyka.com.pl/content/view/177/238/ (20.06.2016 r.)

Mieczysław Boruch, Bogusław Król, Procesy Technologii Żywności. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 1993 r., s. 20

Kunachowicz Hanna, Czarnowska-Misztal Elżbieta, Turlejska Halina, Zasady żywienia człowieka. WsiP, 2009 r.

 

o Magdalena Fedorowicz

Zapisz się na nasz Newsletter

Twoje zdrowie i dobre, ciekawe życie jest dla Ciebie ważne? Dla nas też! Dlatego zapraszamy do naszego newslettera - śledź bieżące informacje o zdrowym jedzeniu, wypoczynku, zdrowiu i urodzie oraz ciekawych inspiracjach. Zapraszamy.

Newslettera wysyłamy nie częściej niż raz na 2 tygodnie.

Zapisuję się na Newsletter ZielonyBambus.pl (mogę się wypisać w dowolnej chwili)

FreshMail.pl