sobota , 23 Wrzesień 2017
Home / Zdrowe diety / Dieta przy kłopotach z ciśnieniem / Nadciśnienie tętnicze – co jeść, aby wesprzeć organizm

Nadciśnienie tętnicze – co jeść, aby wesprzeć organizm

Nadciśnienie tętnicze to stan podwyższonego, ponad normę ciśnienia krwi. Rozpoznaje się je, gdy wartość ciśnienia przekracza 120/80 – 140/90 mm Hg. Początkowo może nie dawać żadnych odczuwalnych objawów, a pierwsze symptomy to najczęściej bóle i zawroty głowy oraz szybkie męczenie się. Nieleczone nadciśnienie może prowadzić do poważnych konsekwencji jak udar mózgu oraz choroby serca. Dlatego tak ważne jest, aby po rozpoznaniu nadciśnienia włączyć odpowiednią dietę wspierającą leczenie farmakologiczne.

Nadciśnienie – ogranicz sól

Jedną z najważniejszych zasad diety obniżającej ciśnienie krwi jest ograniczenie spożycia sodu (soli). Sód w produktach spożywczych może być ich naturalnym składnikiem bądź zostać dodany na etapie produkcji/przetwarzania/gotowania potrawy. Generalnie naturalna zawartość sodu w produktach jest niska, za to w produktach przetworzonych, w których została dodana sól jest go najwięcej. Z tego względu unikać należy: wędlin paczkowanych, ryb wędzonych, konserw mięsnych, warzyw kiszonych, marynowanych i konserwowych, serów żółtych i topionych, słonych przekąsek typu chipsy, orzeszki, paluszki, krakersy. Również pieczywo jest produktem zasobnym w sól – najwięcej zawierają jej bagietki pszenne i kajzerki a najmniej pieczywo razowe.

Potrawy przygotowywane w domu powinny być bez soli, doprawione świeżymi lub suszonymi ziołami, czosnkiem, sokiem z cytryny bądź dozwolona jest w niewielkich ilościach sól niskosodowa. Wystrzegać należy się gotowych mieszanek przyprawowych. Jak pokazują badania mieszanki takie zawierają do 60% soli w swoim składzie a potrawy z nich przygotowywane wnoszą do diety nawet 50% spożywanej przez Polaków soli kuchennej. To znacząca ilość biorąc pod uwagę fakt, że spożycie soli w naszym kraju kształtuje się na poziomie 11g przy dozwolonych 5 g. Podobnie unikać należy kostek rosołowych, przypraw typu wegeta, zup i sosów w proszku.

Sposoby przygotowywania potraw

Najlepszymi technikami kulinarnymi w diecie osób z nadciśnieniem są gotowanie na parze lub w wodzie, pieczenie lub smażenie bez tłuszczu. Pozwala to zachować smak produktów bez konieczności ich dosalania przy stole.

Warto wspomnieć o produktach spożywczych, które w naturalny sposób obniżają ciśnienie krwi:

  1. produkty bogate w potas: pomidory, szparagi, szpinak, banany, awokado, suszone morele, otręby pszenne i ziemniaki;
  2. produkty bogate w witaminę C:  czarna porzeczka, dzika róża, acerola czy aronia.
  3. kakao oraz gorzka czekolada (o zawartości co najmniej 70% kakao) – są źródłem cennych flawonowidów, które usprawniają przepływ krwi przez naczynia i tym samym zmniejszają jej ciśnienie
  4. kefir i jogurt – zawierają korzystnie działające na naczynia krwionośne związki które powstają podczas fermentacji tych mlecznych napojów. Podobne działanie powoduje spożywanie nasion soi, kiełków pszenicy i kaszy gryczanej
  5. kasza gryczana i migdały – czyli produkty zasobne w magnez, kolejny pierwiastek wywierający na naczyniach krwionośnych efekt rozkurczowy i zmniejszający ciśnienie.
  6. siemię lniane – powinny o nim pamiętać osoby z nadciśnieniem , gdyż te maleńkie nasionka zawierają bardzo dużo błonnika pokarmowego i kwasów omega-3, które wpływają na zmniejszenie aktywności hormonów podnoszących ciśnienie krwi.

Źródła:

  1. Dybkowska, Ewa, Maciej Bazarnik, and Bożena Waszkiewicz-Robak. „Pieczywo jako źródło soli w diecie.” (2015).
  2. Bednarski, Adam, et al. „Wiedza żywieniowa i praktyczne stosowanie się pacjentów z nadciśnieniem tętniczym do zaleceń ograniczenia spożycia soli kuchennej.” Arterial Hypertension 17.6 (2013): 422-429.
  3. Śmiechowska, Maria, and Anna Kaczmarczyk. „Mieszanki przyprawowe–ukryte źródło soli.” Probl. Hig. Epidemiol 95.1 (2014): 128-130.
  4. Iskra, Maria, Beata Krasińska, and Andrzej Tykarski. „Magnez—rola fizjologiczna, znaczenie kliniczne niedoboru w nadciśnieniu tętniczym i jego powikłaniach oraz możliwości uzupełniania w organizmie człowieka.” Arterial Hypertension 17.6 (2013): 447-459.

o Emilia Gierada

Zapisz się na nasz Newsletter

Twoje zdrowie i dobre, ciekawe życie jest dla Ciebie ważne? Dla nas też! Dlatego zapraszamy do naszego newslettera - śledź bieżące informacje o zdrowym jedzeniu, wypoczynku, zdrowiu i urodzie oraz ciekawych inspiracjach. Zapraszamy.

Newslettera wysyłamy nie częściej niż raz na 2 tygodnie.

Zapisuję się na Newsletter ZielonyBambus.pl (mogę się wypisać w dowolnej chwili)

FreshMail.pl