sobota , 23 Wrzesień 2017
Home / Zdrowe przepisy / Domowy chleb bezglutenowy
chleb bezglutenowy

Domowy chleb bezglutenowy

chleb bezglutenowy na kratce

Chleb domowy bezglutenowy

Czas przygotowania: 

Czas obróbki termicznej: 

Łączny czas: 

Pieczywo bezglutenowe dostępne na rynku pozostawia wiele do życzenia pod względem smaku. Prezentowany chle można modyfikować na wiele sposóbów zmieniając rodzaj mąki użytej do wypieku. Jest smaczny, zdrowy, a jego upieczenie zajmuje ok 15 min efektywnego czasu (czyli kiedy naprawdę sie nim zajmujemy). Zachęcam do wypróbowania!
Składniki
  • Ok 350 g mieszanki mąk bezglutenowych (ja zazwyczaj używam 100 g gryczanej, 100 g kukurydzianej, 100 g ryżowej i 50 g ziemniaczanej)
  • 60 g siemienia lnianego w ziarnkach (mielone też się nada, choć nie będzie przyjemnie chrupało w zębach przy jedzeniu)
  • woda (poł litra wrzątku i ok 1 szkl ciepłej)
  • ziarna słonecznika i dyni (po niedużej garści)
  • pół opakowania suszonych drożdży
  • 2 łyżki oleju
  • 1 łyżeczka soli (nie jest konieczne jeśli ktoś stosuje dietę niskosodową)
  • 1,5 łyżeczki cukru trzcinowego
Wykonanie
  1. W pierwszej kolejności siemię lniane zalewamy wrzątkiem (pół litra) i odstawiamy.
  2. Do sporej miski wsypujemy odmierzone ilości różnych rodzajów mąki, sól, cukier, olej, ziarna.
  3. Następnie do składników suchych dodajemy napęczniałe, gorące siemię lniane. Wszystko dokładnie mieszamy łyżką.
  4. Prawdopodobnie dla tej ilości składników ciasto będzie jeszcze zbyt suche więc dodajemy ciepłą wodę i mieszamy. Trudność polega na tym, że ilość wody zależy od rodzaju użytej mąki. Ciasto musi być dość gęste, ale musi dawać się wyrabiać łyżką, a nie ręką. Jednocześnie nie powinno być zbyt rzadkie.
  5. Na końcu dodajemy drożdże i jeszcze raz wszystko mieszamy, po czym odstawiamy w ciepłe miejsce na około godzinę. Ciasto powinno wyrosnąć, choć raczej nie należy oczekiwać, że podwoi ono swoją objętość. Pamiętajmy o tym, że mąki bezglutenowe są cięższe niż mąka pszenna, więc inaczej reagują na obecność drożdży.
  6. Następnie należy ciasto raz jeszcze dobrze zamieszać i wylać do malej keksówki wysmarowanej masłem i obsypanej mąką. Proporcje z tego przepisu wystarczą na wypełnienie formy 30x11 cm, jednak wybrać należy foremkę raczej wyższą niż niższą (chleb troszkę jednak rośnie).
  7. Teraz chleb należy odstawić po raz kolejny do wyrośnięcia. Kiedy ciasto urośnie formę wstawić do piekarnika. Piec w 200 stopniach przez 30 -35 min.
  8. Kiedy chleb będzie upieczony, blachę wyjąć, lekko wystudzić i jak najszybciej wyjąć zawartość na drucianą kratkę. Jeśli pozostawimy chleb w blaszce do wystygnięcia najprawdopodobniej będzie on zbyt wilgotny na dole i będziemy mieli trudność z jego wyjęciem z formy.
Uwagi
Odradzam używanie do wypieku chleba mąki sojowej - ma specyficzny smak, który przebija przez inne składniki a nie każdemu od odpowiada. Natomiast mąkę kukurydzianą można śmiało zastąpić mąką z cieciorki albo jaglaną.

Można dodać całą paczuszkę drożdży - wówczas chleb jest może nieco bardziej pulchny, jednak dla mnie przy tej proporcji składników drożdże są zbyt mocno wyczuwalne w chlebie. Dlatego proponuje zostać przy połówce paczuszki.

Jeśli przy pierwszym rośnięciu ciasto nie urośnie (a na pewno dodaliśmy drożdży) nie należy sie tym zbytnio przejmować i postępować dalej zgodnie z tym, co jest w przepisie.
O ile chcemy przyspieszyć lub zmotywować drożdże do pracy (szczególnie w przypadku jak wyżej) można wstawić blaszkę do piekarnika, a następnie włączyć piekarnik na min temperaturę, jaką przewidział producent (w takiej kolejności - chodzi o to, żeby nie zabić drożdży w zbyt wysokiej temperaturze), a kiedy ciasto urośnie zwiększyć temperaturę do 200 stopni.
 

20160505_132906

 

o Basia Sakowska

Właścicielka i redaktor naczelna portalu ZielonyBambus.pl. Jestem zafascynowana ideą tzw. „slow life” oraz kulturą i medycyną wschodu od Uralu po Ocean Spokojny. Gdy coś mnie zainteresuje (i czas pozwoli) chwytam za pióro i piszę swoje refleksje. Lubię podróżować, odkrywać nowe miejsca, ludzi i obyczaje. Uwielbiam życie na wsi, zdrowe odżywianie, dobrą książkę, jazz i rokowe ballady. Interesuję się także psychologią. Z wykształcenia jestem informatykiem.

Zapisz się na nasz Newsletter

Twoje zdrowie i dobre, ciekawe życie jest dla Ciebie ważne? Dla nas też! Dlatego zapraszamy do naszego newslettera - śledź bieżące informacje o zdrowym jedzeniu, wypoczynku, zdrowiu i urodzie oraz ciekawych inspiracjach. Zapraszamy.

Newslettera wysyłamy nie częściej niż raz na 2 tygodnie.

Zapisuję się na Newsletter ZielonyBambus.pl (mogę się wypisać w dowolnej chwili)

FreshMail.pl