czwartek , 23 Listopad 2017
Home / Zdrowe diety / Dieta na odporność / Przeziębienia, infekcje – dieta wspomagająca odporność

Przeziębienia, infekcje – dieta wspomagająca odporność

Photo credit: William Brawley via Foter.com / CC BY

Zmienna pogoda za oknem sprzyja przeziębieniu i infekcjom. Co jeść, żeby wzmocnić swoją odporność?

Dieta wspomagająca odporność – podstawowe produkty

Przede wszystkim dieta wspomagająca odporność powinna być różnorodna, urozmaicona i odpowiednio zbilansowana. W codziennych posiłkach musi znaleźć się dopasowana do wieku, płci, aktywności fizycznej i stanu zdrowotnego ilość białka. Należy pamiętać o komplementarności białek i o tym, że różne produkty białkowe dostarczają innych aminokwasów. Ważne jest, aby dostarczyć do organizmu wszystkie niezbędne aminokwasy w odpowiedniej ilości. Kolejnym ważnym składnikiem diety są tłuszcze. Istotne dla wysokiej odporności są nienasycone kwasy tłuszczowe, szczególnie Omega-3. Ich dobrymi źródłami są ryby morskie (np. łosoś, tuńczyk, sardynki), skorupiaki, tofu, orzechy włoskie, olej lniany i rzepakowy.

Istotną rolę w zwalczaniu wolnych rodników i infekcji mają antyoksydanty, które nie tylko podnoszą odporność, ale również hamują proces starzenia. Świeże warzywa o żywych kolorach zawierają ich najwięcej. Czerwone pomidory, papryka oraz marchewka zawierają prekursory witaminy A, czyli karotenoidy. Naturalną witaminę C znajdziemy w owocach cytrusowych, natce pietruszki, papryce czerwonej. Oleje kukurydziany i słonecznikowy z pierwszego tłoczenia, nasiona słonecznika, orzechy laskowe, migdały, produkty zbożowe zawierają wspomagającą odporność witaminę E.

Brzuch jest najważniejszy

Ponad połowa naszej odporności pochodzi z brzucha. Należy dbać o odpowiednią florę bakteryjną jelit przez spożywanie naturalnych probiotyków, są to m.in. przetwory mleczne (jogurt, kefir, maślanka), kiszonki (kiszona kapusta, ogórki), kwas chlebowy, fermentowana soja (natto, miso), kombucha (fermentowana herbata). Warto pamiętać, że wysoka temperatura niszczy pożądane bakterie probiotyczne, dlatego wymienione produkty należy spożywać w postaci surowej.

Powszechnie znane babcine sposoby na przeziębienie mają swoje potwierdzenie w nauce. Czosnek, cebula i miód (oraz inne produkty pszczele, np. ziołomiody, propolis) wspomagają organizm w walce z infekcją.

Poza dobrze znanymi domowymi sposobami, coraz większą popularnością cieszą się przyprawy i zioła pochodzące ze Wschodu. Wiele z nich zostało już wieki temu docenionych przez tamtejszą medycynę i od lat wspomaga odporność mieszkańców dalekiej Azji.

Żeń szeń – dzienna dawka wysuszonego korzenia powinna wynosić 0,5-2,0 g. Najlepiej przyjmować ją rano, ale nie dłużej niż przez 2 miesiące. Kurację można powtórzyć 2 razy w roku.

Ginko biloba (miłorząb japoński) – stosowany w produkcji leków, suplementów i kosmetyków. Zawiera antyoksydanty, które podnoszą odporność. Ponadto daje wiele innych pozytywnych efektów: poprawia pamięć, zapobiega udarom, podnosi libido, opóźnia starzenie się skóry.

Hibiskus – napar z kwiatu hibiskusa zawiera antyoksydanty, działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, przeciwskurczowo, poprawia pamięć. Herbatka z hibiskusa ma orzeźwiający, lekko kwaskowaty smak.

Przyprawy, które szczególnie często warto używać w celu poprawienia odporności to: imbir, kurkuma, kminek, cynamon, pieprz.

Zgodnie z medycyną chińską i zasadami Diety Pięciu Przemian w okresie wzmożonych infekcji należy zrezygnować z produktów wychładzających, czyli np. ciepłej herbaty lub bogatych w witaminę C owoców cytrusowych. Lepiej wtedy zdecydować się na gotowane warzywa lub rozgrzewające zupy.

Bibliografia:

  1. Cichy i in. (2010) Probiotyki jako alternatywne rozwiązanie i wsparcie terapii tradycyjnych. Twoje zdrowie 6/2010 s.2-7
  2. http://dietetycy.org.pl/jedzenie-na-wzmocnienie-odpornosci-dzieci/
  3. http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/odpornosc-na-szostke-co-jesc-by-nie-chorowac_34659.html
  4. http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/medycyna-niekonwencjonalna/Chinska-medycyna-naturalna-jak-sie-leczyc-ziolami_35581.html

o Anna Pacześ

Dawno, dawno temu moja mama zaraziła mnie pasją do gotowania. Zainteresowałam się zdrowym odżywianiem, dlatego rozpoczęłam studia na kierunku Dietetyka na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Chociaż studia to nie była bajka, udało mi się je zakończyć z tytułem magistra. Tak moja pasja stała się moją pracą. Ale nie samą pracą człowiek żyje... W wolnych chwilach lubię poczytać dobrą książkę albo wybrać się w podróż. Często jednak książki umożliwiają mi podróże gdzie i kiedy tylko chcę! Najlepiej do Indii, które mnie fascynują, które uwielbiam i za którymi tęsknię.

Zapisz się na nasz Newsletter

Twoje zdrowie i dobre, ciekawe życie jest dla Ciebie ważne? Dla nas też! Dlatego zapraszamy do naszego newslettera - śledź bieżące informacje o zdrowym jedzeniu, wypoczynku, zdrowiu i urodzie oraz ciekawych inspiracjach. Zapraszamy.

Newslettera wysyłamy nie częściej niż raz na 2 tygodnie.

Zapisuję się na Newsletter ZielonyBambus.pl (mogę się wypisać w dowolnej chwili)

FreshMail.pl