niedziela , 22 Kwiecień 2018
Home / Produkty znane i nieznane / Nabiał / Czy chudy nabiał jest zdrowy?

Czy chudy nabiał jest zdrowy?

Wybór produktów mlecznych jest bardzo szeroki – nie tylko pod względem asortymentu, ale chociażby zawartości tłuszczu. Dostępne jest mleko o standaryzowanej zawartości tłuszczu jak i serki czy jogurty o obniżonej zawartości tego składnika pokarmowego. Konsumentom utrwalona została opinia, że najlepsze dla zdrowia jest mleko 0% i odtłuszczone produkty mleczne. Tymczasem najnowsze badania naukowe dowodzą, że pełnotłustych produktów mlecznych nie można jednoznacznie określić, jako szkodliwe.

Chudy nabiał – mniej witamin

Mleko o obniżonej zawartości tłuszczu zawiera mniej witamin – wraz z usunięciem części lub całości tłuszczu z mleka usuwane są także witaminy rozpuszczalne w tłuszczach takie jak witamina D i K – kluczowe dla zdrowia kości i profilaktyki osteoporozy. Ponadto witamina K kieruje wapń z produktów mlecznych do zębów i kości. Jeśli spożywamy dużo odtłuszczonych produktów nabiałowych to może występować deficyt witaminy K a wapń będzie odkładał się w postaci złogów w tętnicach (zwapnienie tętnic). Według badań dzieci, które piją mleko z 2% zawartością tłuszczu mają wyższe stężenie witaminy D w surowicy krwi niż dzieci pijące mleko odtłuszczone. Mleko jest głównym dietetycznym źródłem witaminy D dla dzieci, stąd tak ważne żeby zawierały jej odpowiednią ilość.

Chudy nabiał – więcej węglowodanów

Ponadto usunięcie tłuszczu z jogurtu czy kefiru powoduje potrzebę wypełnienia powstałej „luki”. Dlatego nabiał „0% tłuszczu” często ma wyższa zawartość węglowodanów, co nie pozostaje bez znaczenia dla osób z cukrzycą czy innymi zaburzeniami gospodarki węglowodanowej.

Dzieciom do 3 roku życia nie powinno podawać się odtłuszczonych produktów mlecznych. Tłuszcz jest w tym wieku ważnym składnikiem energetycznym a cholesterol wchodzący w skład otoczki mielinowej warunkuje prawidłowy rozwój mózgu i całego układu nerwowego dziecka.

Dlaczego tłusty nabiał jest zdrowy?

Jak pokazują najnowsze badania naukowe osoby spożywające pełnotłuste produkty mleczne mają niższą masę ciała, mniejszą tendencję do przybierania na wadze a przez to zmniejszone ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości. Ponadto nie wykazano związku pomiędzy spożyciem pełnotłustego nabiału a wyższym prawdopodobieństwem wystąpienia cukrzycy typu 2, chorób układu krążenia w tym choroby niedokrwiennej serca oraz udaru mózgu.

Te i inne korzyści spożywania nieodtłuszczonych produktów mlecznych związane są z faktem, że tłuszcz mleczny zawiera wiele związków biologicznie czynnych. Spośród nich wymienić można kwasy tłuszczowe krótko-i średniołańcuchowe (SCSFA), kwas wakcenowy, sprzężone dieny kwasu linolowego CLA oraz kwasy posiadające nieparzystą liczbę atomów węgla i łańcuchy rozgałęzione (OBCFA). Oprócz właściwości usprawniających układ immunologiczny i wpływających na gospodarkę lipidową mają również zdolność m.in. hamowania rozwoju komórek nowotworowych czy działanie przeciwzapalne.

Aby w pełni korzystać z prozdrowotnych właściwości pełnotłustego nabiału należy odpowiednio włączyć go do diety – jeść go w towarzystwie dużej ilości świeżych warzyw i owoców, chudego mięsa, ryb, pełnoziarnistych produktów zbożowych i zimnotłoczonych olejów roślinnych. Jeśli nasza dieta będzie składała się z tłustego mięsa i wysokoprzetworzonej żywności to dodanie tłustego nabiału nie przyniesie oczekiwanych korzyści.

Źródła:

  1. M Kratz, T Baars, S Guyenet. The relationship between high-fat dairy consumption and obesity, cardiovascular, and metabolic disease. . European Journal of Nutrition, 2013.
  2. Huth PJ, Park KM. Influence of Dairy Product and Milk Fat Consumption on Cardiovascular Disease Risk: A Review of the Evidence. Advances in Nutrition. 2012;3(3):266-285.
  3. Rutkowska, Ewa, et al. „Charakterystyka prozdrowotnych kwasów tłuszczowych tłuszczu mlecznego. Probl Hig Epidemiol 2015, 96(2): 377-386
  4. Vanderhout S. et. al. Higher milk fat content is associated with higher 25-hydroxyvitamin D concentration in early childhood. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism , 2016, 41 (5): 516-521

 

o Emilia Gierada