piątek , 19 Styczeń 2018
Home / Produkty znane i nieznane / Słodycze / Sezamki (sezam) – przekąska dla łasuchów

Sezamki (sezam) – przekąska dla łasuchów

Coraz świadomiej komponujemy swoje posiłki. Mamy na uwadze własne zdrowie i smukłą sylwetkę. Sięgamy po naturalne odpowiedniki ulubionych produktów. Jednak, w jaki sposób zastąpić ukochane słodkości i połączyć pyszny smak ze zdrową dietą? Jest na to sposób.

Sezam – zdrowotne właściwości

Sezam cieszy się ogromną popularnością od zarania dziejów. W czasach starożytnych nazywany był „przyprawą bogów”. Bogaty we właściwości odżywcze, znalazł zastosowanie zarówno w kuchni jak i lecznictwie i kosmetyce. Sezam jest bogatym źródłem fitosteroli, które obniżają poziom złego cholesterolu. Zawarta w nim sezamolina pozytywnie wpływa na ciśnienie krwi i zapobiega tworzeniu się zakrzepów. Olej sezamowy lub jego ziarna, powinny znaleźć się zatem w diecie osób, które zmagają się ze zmianami miażdżycowymi i nadciśnieniem. Sezam to kopalnia nienasyconych kwasów tłuszczowych (omega-3, omega-6 i omega-9), które są istotne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zapobiegają odkładaniu się złego cholesterolu, wpływają na pracę mózgu oraz poprawiają stan skóry, włosów i paznokci. W sezamie znajduje się także dużo błonnika, który wspomaga trawienie i reguluje metabolizm, oraz wapnia, który wzmacnia kości, zęby i zapobiega osteoporozie. Co ciekawe, to nie jajka lub mleko są najlepszym źródłemwapnia, a właśnie sezam. Doskonale uzupełnia, więc dietę wegan, w ten istotny dla zdrowia pierwiastek. Ponadto w sezamie znajduje się cała gama ważnych witamin i mikroelementów. Znajdziemy w nim witaminę B2, B3 oraz kwas foliowy. W 100 gramach sezamu jest ponad połowa dziennego zapotrzebowania na witaminę B1 i B6. Sezam to także doskonałe źródło magnezu, którego ilość w 100 gramach przewyższa dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek, a także fosforu, żelaza, cynku, miedzi oraz manganu. Sezam posiada również działanie antynowotworowe, dzięki zawartości wspomnianej wcześniej sezamoliny. Hamuje ona rozwój komórek rakowych, poprzez wywoływanie tak zwanej śmierci komórkowej. W ziarnach sezamu znajdują się także substancję czynne zwane lignanami. Pomagają one ograniczyć rozwój nowotworów wywołanych nieodpowiednim poziomem hormonów – raka prostaty i piersi.

Zdrowe łakocie, czyli warto jeść sezamki

Ze względu na szerokie spektrum zastosowań, sezam powinien znaleźć się w diecie każdego człowieka. Ziarnami sezamu można posypywać sałatki i dodawać je do sosów i mięs. Sezam jest jednak najchętniej spożywany w formie pysznych łakoci – i nic w tym dziwnego – sezamki stanowią zdrową i słodką alternatywę dla wysokokalorycznych i przepełnionych sztucznymi substancjami batonów. Na co zwrócić uwagę wybierając sezamki? Oczywiście na ich skład. Powinien być jak najprostszy. Najważniejsze, żeby na jego pierwszym miejscu znalazł się sezam. To on sprawia, że słodka przekąska jest również pełna wartości odżywczych. W sklepie należy sięgać tylko po te sezamki, które wolne są od powszechnie dodawanego syropu glukozowo-fruktozowego (więcej o nim piszemy tutaj), który odpowiedzialny jest za wzrost zachorowań na cukrzycę i otyłość. Sezamki są zdrową i wartościową przekąską, która ze względu na swój pyszny, słodki smak, stanowi doskonałą alternatywę dla innych słodyczy.

o Anna Najderek