piątek , 19 Styczeń 2018
Home / Produkty znane i nieznane / Nabiał / Jogurty – tak, ale jakie?

Jogurty – tak, ale jakie?

Jogurty zajmują istotną pozycję w żywieniu człowieka. Obecnie produkowane są w wielu odmianach. Różnią się między sobą konsystencja, strukturą, przeznaczeniem, a także sposobem utrwalenia. Na rynku dostępne są między innymi jogurty płynne i gęste, naturalne oraz owocowe.

Jogurty owocowe

Największą popularnością w Polsce cieszą się jogurty z wsadem owocowym, przede wszystkim te o smaku truskawkowym. Niestety w znacznej większości swojego owocowego smaku czy pięknej barwy nie zawdzięczają owocom lecz znajdującym się w nich sztucznym lub naturalnym barwnikom, a także aromatom identycznym z naturalnymi. Ich słodycz gwarantowana jest przez dodatek cukru lub w przypadku jogurtów dietetycznych – sztucznych słodzików. Dodatkowo często w jogurtach „owocowych” znajdziemy żelatynę czy konserwanty. Wsad owocowy zazwyczaj nie przekracza kilku procent objętości, a to że na opakowaniu jogurtu widnieje piękna truskawka czy poziomka, wcale nie oznacza, że jest ona głównym owocem znajdującym się w jogurcie. Bardzo często w jogurtach truskawkowych oprócz truskawek znaleźć można, np. koncentrat soku z buraków, a w jogurtach wiśniowych – koncentrat z czarnej marchwi.

Warto też zwrócić uwagę na nazwę jogurtu. Lepiej wybrać np. jogurt z truskawkami czy jogurt truskawkowy, który faktycznie zawiera te owoce w swoim składzie, niż jogurt o smaku truskawkowym, który wcale tych owoców nie musi posiadać. Unikać natomiast należy całkowicie jogurtów, w składzie których nie ma ekstraktów owocowych, za to aromatów czy barwników jest pod dostatkiem.

Zbyt częste sięganie po jogurty owocowe może skutkować otyłością. W średniej wielkości kubeczku jogurtu znajdować się może nawet 9 łyżeczek cukru. Zdecydowanie lepszym, zdrowszym wyborem są jogurty naturalne, które nie są wzbogacane sztucznymi substancjami.

Jogurty naturalne

Jogurty naturalne odgrywają istotną rolę w żywieniu człowieka. Są one między innymi odpowiedzialne za obniżanie poziomu niekorzystnego cholesterolu – LDL czy też za poprawę trawienia. Jogurty naturalne to bardzo szybka, uniwersalna i wartościowa przekąska. Jest to grupa produktów charakteryzująca się wysoką wartością odżywczą. Zwierają one w swoim składzie znaczne ilości wapnia, dobrej jakości białko i niewiele tłuszczu. W jogurtach znajdziemy także deficytową w naszej diecie witaminę B12.

W składzie jogurtów  mogą znaleźć się także szczepy probiotyczne. Wśród drobnoustrojów o działaniu probiotycznym wyróżnia się przede wszystkim bakterie z rodzaju Lactobacillus oraz Bifidobacterium, szczepy drożdży – Saccharomyces oraz kultury pleśni – Aspergillus spp. Aby produkt mógł zostać określony mianem probiotycznego musi zawieraj przynajmniej 106 aktywnych komórek bakteryjnych w jednym mililitrze produktu. Udowodniono, że dodatek tych bakterii do żywności ma korzystny wpływ na pracę organizmu. Jogurty probiotyczne charakteryzują się między innymi pozytywnych wpływem na czas pasażu jelitowego oraz zapewniają odpowiedni rozwój mikroflory, która zasiedla organizm. Dowiedziono, że probiotyki poprawiają trawienie i wspomagają walkę z próchnicą. Odnotowano również pozytywny wpływ probiotyków w leczeniu alergii pokarmowych, w zwiększaniu wydajności układu immunologicznego oraz w lepszym wchłanianiu witamin i składników mineralnych. Swoją dietę w jogurty probiotyczne powinny przede wszystkim wzbogacić osoby przyjmujące antybiotyki, ponieważ pomagają one przywrócić właściwą mikroflorę przewodu pokarmowego.

Przy wyborze jogurtu w sklepie kierować się należy jego składem. Generalnie obowiązuje zasada: im mniej, tym lepiej. Warto wybierać produkty o jak najkrótszej liście składników. Bogaty skład świadczy zazwyczaj o tym, że jogurtowi daleko jest do naturalnego. Dobry jogurt naturalny w swoim składzie posiada mleko oraz żywe kultury bakterii. Niestety większość jogurtów znajdujących się na sklepowych półkach poza tymi składnikami zawiera również mleko w proszku, zagęstniki, skrobię modyfikowaną czy żelatynę. Osoby na diecie, mogą rozważyć spożywanie odtłuszczonych jogurtów naturalnych. Jednak uwzględnić należy fakt, że odtłuszczony, to nie znaczy 0%. Jogurt pobawiony całkowicie tłuszczu, nie zawiera również cennych witamin – A, D oraz K, a zawarty w nim wapń jest zdecydowanie gorzej wchłaniany.

Jogurt jest doskonałym zamiennikiem mleka dla osób z nietolerancją laktozy. Bakterie znajdujące się w jogurcie częściowo rozkładają laktozę, w związku z tym objawy nietolerancji nie występują. Jogurt stanowi idealną propozycję do osób aktywnych, żyjących w ciągłym biegu. Razem z ulubionymi owocami będzie świetnym pomyłem na drugie śniadanie. Dobry jogurt to produkt doskonały dla niemal wszystkich. Jedynie osoby nietolerujące białek mleka krowiego powinny odstawić nie tylko mleko, ale również wszystkie przetwory mleczne, w tym jogurty.

 

Piśmiennictwo:

  1. Dołhańczuk-Śródka A., Nabrdalik M., Maślak N., Wąsiewicz N., Ziemnik Z.: Właściwości reologiczne jogurtów naturalnych, proc. 2015,9(1), s 193-200
  2. Gustaw W., Kordowska-Wiater M., Kozioł J.: The influence of selected prebotitics on Th growth of lactic acid bacteria for bio-yoghurt production. Acta Sci. Pol. Technol. lament. 10(4) 2011, 455-466
  3. Kudełka W.: Charakterystyka mlecznych napojów fermentowanych w Unii Europejskiej oraz w Polsce, Zeszyty Naukowe nr 678, 2005, s. 149-160
  4. Mojka K.: Charakterystyka mlecznych napojów fermentowanych, Probl Hig Epidemiol 2013, 94(4),s 722-729
  5. Mojka K.: Probiotyki, probiotyki i synbiotyki – charakterystyka i funkcje, Probl Hig Epidemiol 2014, 95(3): 541-549
  6. Sady M., Domagała J., Grega T., Kalicka D.: Wpływ czasu przechowywania na mikroflorę jogurtów z dodatkiem nasion amarantusa i ziaren owsa. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2007, 6(55), 242-250
  7. Wichrowska D., Wojdyła T.: Ocena sensoryczna i fizykochemiczna wybranych jogurtów naturalnych i ekologicznych, Inż. Ap. Chem, 2014, 53, 6, 421-423

o Diana Chmielowiec