niedziela , 22 Kwiecień 2018

Dieta przy cukrzycy

Jedną z podstawowych zasad diety w cukrzycy jest spożywanie 5-6 posiłków dziennie, w równych odstępach czasu, aby utrzymać poziom glukozy w zakresie 70-160mg%.

 

Produkty zalecane:

  • pełnoziarniste pieczywo, graham, razowe
  • otręby i płatki zbożowe
  • kasze gruboziarniste (gryczana, jęczmienna, pęczak)
  • makarony razowe i gotowane al dente
  • ryż brązowy i dziki
  • przetwory mleczne (jogurt, kefir, maślanka, ser) o obniżonej zawartości tłuszczu
  • chude mięso i wędliny drobiowe
  • małotłuste gatunki ryb (szczupak, okon, morszczuk, dorsz, sandacz, sola, tuńczyk, pstrąg)
  • oliwa z oliwek, olej sojowy, kukurydziany, rzepakowy
  • warzywa, ale należy pamiętać, że niektóre z nich (np. marchew, buraki, ziemniaki) po ugotowaniu mają znacznie wyższy Indeks Glikemiczny
  • niektóre owoce (np. grejpfruty, pomarańcze, mandarynki, cytryna, śliwki, wiśnie, czereśnie, jabłka, gruszki, kiwi)

 

Produkty zabronione:

  • cukier
  • dżemy, konfitury
  • słodycze (np. ciasta, wafelki)
  • słodkie i gazowane napoje
  • syropy
  • mleko skondensowane
  • soki i niektóre owoce (np. arbuz,winogrono, ananas)
  • białe pieczywo
  • rozgotowany makaron
  • ryż biały
  • pełnotłuste produkty mleczne
  • jogurty owocowe i desery mleczne
  • tłuste mięsa i podroby
  • smalec, słonina
  • alkohol

 

Robiąc codzienne zakupy ważne jest czytanie etykiet. Osoby z cukrzycą powinny unikać syropu glukozowo-fruktozowego, aspartamu, skrobi modyfikowanej oraz dekstrozy, gdyż te substancje podwyższają poziom glukozy we krwi.

Przy codziennym jadłospisie należy pamiętać o kilku małych posiłkach w ciągu doby. Nie należy siadać do stołu głodnym i jednocześnie nie powinno się najadać do syta. Warto zrezygnować ze smażenia na rzecz gotowania w wodzie, na parze, duszenia i pieczenia. Trzeba też pamiętać, że rozgotowane warzywa, makaron, ryż lub kasza szybko podnoszą poziom cukru we krwi. Nie wolno gotować ich zbyt długo i najlepiej robić to w małej ilości wody, ok.1,5 częsci wody na 1 część produktu. Również rozdrobnienie, mielenie czy miskowanie produktów powoduje szybszy wzrost poziomu glukozy we krwi, np. pokrojona marchewka szybciej podniesie cukier niż cała marchew.

Do każdego głównego posiłku powinny być wkomponowane warzywa, najlepiej surowe. Nie tylko dostarczą one niezbędnych witamin i minerałów, ale też utrudnią wchłanianie się cukru z pieczywa, ryżu czy ziemniaków.

Ostatni wieczorny posiłek powinien zawierać węglowodany długo wchłaniające się (pieczywo pełnoziarniste, płatki zbożowe, ryż brązowy, warzywa), aby utrzymać do rana odpowiedni poziom glukozy.

Spożywanie w trakcie jednego posiłku produktów węglowodanowych (np. makaron, ryż) z produktami tłustymi (np. tłuste mięso, sos) podnosi poziom cukru we krwi na dłuższy czas w porównaniu do posiłku w którym jest znacznie mniejsza ilość tłuszczów a większa węglowodanów.

Tak jak osoby zdrowe, tak i diabetycy powinni ograniczyć ilość soli w codzinnej diecie do 1 łyżeczki. Istotne jest również picie odpowiedniej ilości płynów, najlepiej wody, ok.2 litrów dziennie.

Przy dobrze prowadzonej i kontrolowanej cukrzycy osoba chora może tak naprawdę jeść wszystkie produkty, nawet te zawierające cukry proste, ale w rozsądnych ilościach i przy odpowiedniej dawce leków obniżających poziom glukozy we krwi.

 

 

BIBLIOGRAFIA
http://przychodnia.pl/cukrzyca/index9.php3?s=3&d=1&t=9

http://diabetologiaonline.pl/lekarz_diabeto_adoz,info,108,0.html

http://dietetycy.org.pl/dieta-przy-cukrzycy/

https://bibliotekadiabetyka.pl/artykuly/podstawowe-wiadomosci-o-diecie-w-cukrzycy/2

o Anna Pacześ

Dawno, dawno temu moja mama zaraziła mnie pasją do gotowania. Zainteresowałam się zdrowym odżywianiem, dlatego rozpoczęłam studia na kierunku Dietetyka na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Chociaż studia to nie była bajka, udało mi się je zakończyć z tytułem magistra. Tak moja pasja stała się moją pracą. Ale nie samą pracą człowiek żyje... W wolnych chwilach lubię poczytać dobrą książkę albo wybrać się w podróż. Często jednak książki umożliwiają mi podróże gdzie i kiedy tylko chcę! Najlepiej do Indii, które mnie fascynują, które uwielbiam i za którymi tęsknię.