piątek , 19 Styczeń 2018
Home / Zdrowe diety / Dieta Pięciu Przemian / Dieta pięciu przemian – cz II

Dieta pięciu przemian – cz II

Znając już podstawy teoretyczne Diety Pięciu Przemian przedstawione w poprzednim artykule, teraz przejdziemy do zasad praktycznych.

Kiedy jeść

Warto zaznaczyć, że dobrze jest każdy dzień rozpocząć od szklanki ciepłej wody, która ma wspomóc trawienie i usunąć nadmiar płynów z organizmu. Medycyna chińska zaleca poszczególnie godziny posiłków biorąc pod uwagę największą aktywność poszczególnych narządów układu pokarmowego. I tak, śniadanie najlepiej zjadać między godziną 7 a 9 rano. Poziom energii w ukłądzie trawiennym obniża się po godz.15, więc obiad warto zjeść wcześniej. Żołądek ma swoje energetyczne minimum między 19 a 21, dlatego poleca się spozywanie wczesnych, lekkostrwnych kolacji.

Dieta Pięciu Przemian – przyrządzanie posiłków

Przyrządzanie posiłków zgodnie z zasadami Pięciu Przemian opiera się na dodawaniu kolejnych składników zgodnie z tak zwanym obiegiem odżywczym w kole Pięciu Przemian. Należy dodawać składniki przypisane do odpowiedniej grupy zgodnie z kolejnością: Drewno, Ogień, Ziemia, Metal, Woda. Oczywiście można rozpocząć od dowolnie wybranej Przemiany, ważne jest, aby zachować ich kolejność występowania po sobie nawzajem. Jeśli potrawa jest gotowana, to dodawanie składników z kolejnych Przemian należy rozdzielić zagotowaniem się wody. Gotowanie nie musi zakończyć się na zatoczeniu jednego pełnego koła Przemian, przygotowując jeden posiłek można wykonąć ich nawet kilka. Zależy to tylko od ilości czasu jaką dysponujemy oraz zaplanowanego ładunku energetycznego finalnej potrawy. Taki sposób przygotowywania potraw można wykorzystać właściwie przy przyrządzaniu każdego posiłku. Daje to gwarancję dobrego smaku i energetycznego zrównoważenia.

Przypisanie produktów do poszczególnych Przemian.

Przemiana Drzewa – smak kwaśny:

  • pszenica, orkisz, kuskus, bulgur
  • jeżyny, maliny, agrest, borówki, jabłka kwaśne, jagody, mandarynki, pomarańcze, porzeczki czarne, wiśnie, poziomki, truskawki, ananas, cytryna, kiwi, rabarbar
  • pietruszka, kiełki roślin strączkowych, kapusta kwaszona, ogórki kiszone, kiełki fasoli mung, pomidory, szczaw, koperek
  • kurczak, kaczka
  • kefir, zsiadłe mleko, ser biały, śmietana kwaśna, twaróg, jogurt
  • sok wiśniowy, sok z cytryny, herbata z głogu, herbata z hibiskusa, melisa, kwas chlebowy
  • piwo pszenne, szampan, wino białe, wino musujące
  • ocet, ocet balsamiczny

 

Przemiana Ognia – smak gorzki:

  • żyto, kasza gryczana, quinoa, amarantus
  • bez czarny, grejpfrut, pigwa
  • brukselka, burak czerwony, endywia, sałata lodowa, cykoria, karczoch, rukola, sałata zielona
  • baranina, koźlęcina, jagnięcina, mięso z rusztu
  • mleko i sery kozie, ser owczy
  • kawa czarna i zbożowa, herbata czarna i Pu-Erh oraz zielona, wrzątek
  • piwo, gorzki likier, grzane i czerwone wino, koniak
  • świeże: bazylia, oregano, rozmaryn, tymianek, szałwia
  • suszone: jałowiec, kozieradka, bylica pospolita, kurkuma, mak, kakao, lubczyk

 

Przemiana Ziemii – smak słodki:

  • ryż słodki, kasza jaglana, kasza kukurydziana, proso
  • jabłka słodkie, brzoskwinie, morele, rodzynki, śliwki, banany, gruszki, jagody, maliny, czereśnie, winogrona
  • migdały, figi, daktyle, pistacje, pestki słonecznika, pestki dyni, sezam, siemię lniane, orzechy: laskowe, piniowe, włoskie, ziemne
  • awokado, brokuły, cukinia, bakłażan, botwina, fasolka szparagowa, szparagi, kasztany jadalne, słodkie ziemniaki, smażona cebula, dynia, groch, groszek zielony, kalarepa, kapusta biała, czerwona, pekińska i włoska, marchewka, korzeń pietruszki, ziemniaki, ogórek, papryka słodka, seler, soczewica, cieciorka, szpinak, fenkuł, grzyby, pieczarki
  • cielęcina, wołowina
  • mleko krowie, jajka, masło, masło klarowane, mleko kokosowe, mleko sojowe, tofu
  • herbata z kopru włoskiego, herbata z rumianku, soki warzywne
  • likier, miód pitny, portwein
  • cynamon, cukier, cukier trzcinowy, miód, syrop klonowy, słód, szafran, wanilia, lukrecja, oliwa z oliwek, oleje: dyniowy, rzepakowy, słonecznikowy, sezamowy, sojowy, z orzechów włoskich

 

Przemiana Metalu – smak ostry:

  • owies, ryż brązowy, jęczmień
  • cebula surowa i dymka, chrzan, czosnek, jarmuż, kalafior, por, rzepa czarna, rzepa biała, rzeżucha, rzodkiewki, szczypior
  • dziczyzna, gęś, indyk, zając
  • sery pleśniowe, sery mocno sfermentowane, parmezan, kuzu
  • herbata z mięty, herbatki Yogi
  • alkohole wysokoprocentowe, wino ryżowe
  • pieprz cayenne, czarnuszka, chili, curry, czosnek, imbir, pieprz, anyż, bazylia, estragon, gałka muszkatołowa, gorczyca, goździki, imbir, kardamon, kminek, kolendra, koper, liść laurowy, lubczyk, majeranek, ostra papryka, oregano (suszone), rozmaryn (suszony), szczypiorek, tymianek(suszony), ziele angielskie, suszona skórka pomarańczy lub cytryny

 

Przemiana Wody – smak słony:

  • bób, fasola, groch, soczewica, soja czarna i żółta, ciecierzyca, fasola mung, oliwki
  • ryby, owoce morza, salami, mięso peklowane, wędzone, solone i suszone, wieprzowina
  • woda mineralna
  • sos sojowy, miso, sól

 

o Anna Pacześ

Dawno, dawno temu moja mama zaraziła mnie pasją do gotowania. Zainteresowałam się zdrowym odżywianiem, dlatego rozpoczęłam studia na kierunku Dietetyka na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Chociaż studia to nie była bajka, udało mi się je zakończyć z tytułem magistra. Tak moja pasja stała się moją pracą. Ale nie samą pracą człowiek żyje... W wolnych chwilach lubię poczytać dobrą książkę albo wybrać się w podróż. Często jednak książki umożliwiają mi podróże gdzie i kiedy tylko chcę! Najlepiej do Indii, które mnie fascynują, które uwielbiam i za którymi tęsknię.